جاهای دیدنی یاسوج بهشت گمشده در تابستان

شهر آبشارهای خروشان که با قرار گرفتن در دل کوه‌های دنا و زاگرس آب و هوای بی‌نظیری دارد، یاسوج نام دارد. این شهر پس از رشت در استان گیلان، دومین شهر از نظر بارش است و با توجه به ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، در فصل تابستان آب و هوای خنک و مطبوعی برای دیدن طبیعت دارد. اگر به دنبال مکانی خنک برای گشت و گذار در دل تابستان هستید با ما همراه باشید تا در ادامه، جاهای دیدنی یاسوج بهشت گمشده در تابستان را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی یاسوج در تابستان

یاسوج با داشتن آب و هوای خنک و کوهستانی در تابستان، مکان مناسبی برای گشت و گذار در دل طبیعت است. اگر اهل اسکی نیستید، این فصل بهترین فصل بازدید از یاسوج است. همچنین وجود جاده‌های کوهستانی خطر سفر زمینی به این شهر را بالا برده و خرید بلیط هواپیما یاسوج می‌تواند شما را در کمترین زمان ممکن به این شهر و جاذبه‌های اطرافش برساند. جاهای دیدنی یاسوج در تابستان به شرح زیر است.

آبشار یاسوج

مهم‌ترین جاذبه یاسوج را می‌توان آبشار یاسوج دانست. این آبشار با وجود ۱۰ متر ارتفاع و آب فراوان به منطقه اطراف خود، نشاط و روح زندگی بخشیده است. فاصله این آبشار تا یاسوج تنها ۲ کیلومتر بوده و از ابتدای باغ‌ها تا دل آبشار تنها نیاز به ۵۰۰ متر پیاده روی دارید. اگر می‌خواهید در مکانی پر گل و پر میوه یک پیک نیک خانوادگی را تجربه کنید، آبشار یاسوج با هوایی خنک و مطبوع در تابستان گزینه مناسبی برای شما است.

تنگه تامرادی

یکی دیگر از جاذبه‌های تابستانی یاسوج، تنگه تامرادی است. این تنگه در فاصله ۴۸ کیلومتری یاسوج و بین یاسوج و روستای بابامیدان قرار دارد. این تنگه علاوه بر اهمیت طبیعی محل جنگ‌های مهم تاریخی بوده و در ابتدای جاده و در روستای حسین آباد یک مقبره از سرداران هخامنشی وجود دارد که می‌توان آن را بازدید کرد. تنگه تامرادی متشکل از چندین آبشار مختلف و چندین حوضچه شنا با عمق‌ها و ارتفاع‌های مختلف است. در محل تنگه گروه‌هایی وجود دارد که فرود در آبشار و تنگه نوردی را یک روزه اجرا می‌کنند و اگر شنا بلدید، می‌توانید از این تفریح مهیج در این تنگه لذت ببرید.

روستای کریک

اگر عاشق بازدید از یک منطقه ییلاقی با معماری زیبا و مردم مهمان نواز هستید، روستای کریک محل مناسبی برای شما است. به این روستا ماسوله جنوب می‌گویند و مانند روستای ماسوله فرم پلکانی دارد. وجود باغات انگور زیاد و گردو، در اواخر تابستان مردم را برای خرید و چشیدن طعم واقعی انگور و گردو به این روستا می‌کشاند. این روستا تنها با یاسوج ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و رودخانه روستا محل مناسبی برای برگزاری پیک نیک خانوادگی است.

دریاچه کوه‌گل

در فاصله ۳۵ کیلومتری از یاسوج و در مسیر سی سخت، یک دریاچه زیبا بر فراز تپه ای مشرف به کوه دنا قرار گرفته است. دریاچه ای با ۱۵ متر عرض و ۵ متر عمق که در مسیر آبرفت یخچال‌های طبیعی کوه دنا قرار دارد. این دریاچه در اواخر فصل بهار و تابستان قابل بازدید است و دیگر فصول سال در محل دریاچه برف قرار دارد. در مسیر دریاچه که حدود ۱ ساعت پیاده روی با شیب ملایم دارد گیاهانی مانند: قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعنا‌کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی وجود دارد و فضا را معطر کرده است.

تنگ مهریان

در فاصله ۵ کیلومتری از یاسوج و از تلاقی دو رود آب نهر و مهریان، یک فضای دلنشین و خنک به وجود آمده که به آن تنگه مهریان می‌گویند. این تنگه با فاصله کم از یاسوج، امکانات مناسبی برای ماندن و لذت بردن از صدای خروش رود که به تنگه می‌ریزد زیر سایه‌های بلوط دارد. وجود سنگ‌های خوش فرم این تنگه بسیاری از صخره نوردان را در تابستان به این محل می‌کشاند تا نیروی خود را محک بزنند.

چشمه میشی

یکی دیگر از جاذبه‌های تابستانی یاسوج که روایت‌گر افسانه‌های ایران کهن است، چشمه میشی نام دارد. در افسانه‌ها آمده که کیخسرو و امیر اهورامزدا در محل این چشمه سر و تن خود را شسته و در محل غاری در اطراف آن استراحت کرده‌اند. آب این چشمه بسیار پر خروش است و آب شرب منطقه سی‌سخت و روستاها و باغات اطراف را تامین می‌کند. سردی آب چشمه میشی به قدری زیاد است که بیش از ۱ دقیقه نمی‌توان در آن دست فرو برد. این چشمه در فاصله ۵ کیلومتری سی‌سخت و ۴۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد.

غار ده شیخ ‌دنا

در فاصله ۴۵ کیلومتری از یاسوج و توابع شهرستان پاتاوه، غاری بزرگ با قدمت ۱۳۵ میلیون سال وجود دارد. این غار که ۶ کیلومتر طول دارد، با وجود سنگ‌های آهکی مشابه غار علیصدر است و بسیاری این دو غار را به هم تشبیه می‌کنند. در درون غار و در هر فصلی دمای هوا ۱۲ درجه است و اگر تابستان به بازدید از این غار می‌روید، بهتر است با خود لباس گرم داشته باشید. این غار توسط یکی از چوپانان منطقه و در سال ۸۹ کشف شد و با داشتن هفت گالری و دالان‌ها و مسیرهایی زیبا، شما را شگفت زده خواهد کرد.

دشت راق

یکی دیگر از جاذبه‌های خنک تابستانه یاسوج، دشت راق است. این دشت با ۱۰۰۰ هکتار وسعت، یکی از زیباترین لاله‌های واژگون کشور را در خود جای داده است. ارتفاع ۲۵۰۰ متری و وجود چشمه‌هایی مانند: چشمه سیب، چشمه وهل، چشمه چرنگی و… این منطقه را زیبا، سرسبز و با آب و هوایی خنک پیش‌کش شما می‌کند. آبشار تنگ مو در دل این دشت قرار دارد و یکی دیگر از زیبایی های این دشت بزرگ است. این دشت در فاصله ۶۰ کیلومتری یاسوج و بین دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچ قرار دارد.

پارک ساحلی یاسوج

اگر می‌خواهید در آب و هوایی خنک، لذت قایق سواری و تفریحات مختلف را در محیطی امن و آرام تجربه کنید، پارک ساحلی یاسوج گزینه مناسبی برای شما است. این پارک که در جنوب شهر یاسوج و در کنار رود پر آب بشار قرار گرفته است، محل مناسبی برای تفریح و گشت و گذار در تابستان است. سکوها و آلاچیق در کناری این دریاچه و وجود امکانات رفاهی و شهربازی کوچک باعث شده تا این آبشار برای خانواده‌ها محیط مناسبی باشد.

دره المون

در فاصله ۵۰ کیلومتری و بین شهر یاسوج و نورآباد و در کنار روستاهای چهار طاق دشت و امیر ایوب دشت پهناور دره المون قرار دارد. این دشت با داشتن درختان انبوه بلوط، لاله های واژگون و چشمه‌ها و رود زلال، محل مناسبی برای کمپینگ و طبیعت گردی به شمار می‌رود.

پارک جنگلی یاسوج

پس از آبشار یاسوج، محبوب‌ترین پاتوق یاسوجی‌ها، پارک جنگلی یاسوج است. این پارک که در شرق شهر یاسوج و حوزه آبریزی رود بشار قرار دارد، با پوشش گیاهی مناسب و درختان بلوط، محل مناسبی برای پیک نیک است. منظره غروب آفتاب این پارک یکی از زیباترین مناظر یاسوج است. در محل این پارک به تازگی چندین سرمایه گذاری برای ایجاد امکانات رفاهی انجام شده و بازدید از این پارک را آسان‌تر از قبل کرده است. جالب است بدانید که این پارک در طول سالیان دراز دستخوش تغییر نشده و حتی یک متر از آن هم تا به حال تخریب نگردیده است.

تنگه گنجه‌ای

در فاصله ۱۳ کیلومتری یاسوج و در امتداد دشت دنا، تنگه گنجه‌ای قرار گرفته است. این تنگه با داشتن آب و هوای سرد، بیشتر سال را زیر برف سپری می‌کند و در تابستان به محلی دنج و خنک برای تفریح و طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. تنگه گنجه‌ای از تشکیل چند چشمه یک رودخانه را در خود جای داده و بیشتر درختان این تنگه سرو و بلوط هستند. وجود مسیر آسفالت و راحت تا کنار رود، دسترسی به این تنگه را راحت و آسان کرده است.

یاسوج خنک ترین شهر برای سفر در تابستان

وجود ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی مختلف در کنار یاسوج، این منطقه را محلی خنک و دیدنی در تابستان تبدیل کرده است. در دل آبشارها و دشت‌های وسیع تا غارهای شگفت انگیز این شهر قدم بزنید و از طبیعت و آب و هوای مطبوع این شهر لذت ببرید. تجربه شما از سفر به یاسوج چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید