معرفی قلعه رودخان تاریخچه بعلاوه آدرس و عکس

قلعه رودخان

قلعه رودخان که در قدیم یکی از دژهای مهم  نظامی ایران بوده است از مکان های تاریخی به حساب می آید.این قلعه در فومن ، گیلان قرار دارد . گردشگران زیادی برای بازدید از این قلعه تاریخی به فومن می روند. خود قلعه در میان انبوهی از درختان قرار گرفته است.

یکی از ویژگی های این قلعه استحکام  و به دلیل موقعیت قلعه تسخیر ناپذیر بودن آن است.

تاریخدان ها بر این باورند قدمت این قلعه  به زمان سلسله ساسانیان و حمله اعراب به ایران می رسد.همچنین به دلیل موقعیت فوق العاده آن در دوران سلجوقیان بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته شده است.

مساحت قلعه رودخان ۶.۲ هکتار و طول آن حدودا ۵۰۰ متر و در بعضی مناطق عرض آن متفاوت است.این قلعه از آجر و سنگ ساخته شده است.قلعه اصلی به دو بخش تقسیم می شود شاه نشین قلعه و قورخانه که نظامیان و سربازان در آن قرار داشتند.

قلعه به دلیل قرار گرفتن بر روی ۲ قله به سه بخش غربی ، بخش میانی و شرقی تقسیم شده است. بخش غربی آن که بر روی شیب قرار دارد شامل دروازه ورودی قلعه ،آبریزگاه سردخانه و شاه نشین است. بخش میانی که که دروازه اصلی آن قرار دارد و  بخش شرقی که بر روی یک تپه حدودا ۶۷۰ متری قرار دارد شامل دروازه ورودی درب اضطراری دو برج کوچک و زندان است

قلعه رودخان

 

چرا نام این مکان قلعه رودخان است ؟

 

در نزدیکی قلعه رودخان و در سمت راست آن رودخانه ای جریان دارد نام این رودخانه رخون است و به خاطر همین موضوع این اسم درنظر گرفته شده است. مردم این منطقه به این مکان قله رخون یا قلعه رخون نیز می گویند.

در گذشته با نام دژ رودگان نیز شناخته می شده  که به معنای دژی در کنار رود است.

این قلعه بین دو قله با ارتفاع مختلف بنا شده است و در داخل قلعه برای دسترسی  به بخش های مختلف پله هایی وجود دارد.

البته این قلعه اسامی دیگری مانند حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز دارد.

 

بازار قلعه رودخان

بعد از اینکه خودرو خود را پارک کردید و کمی بعد از پارکینگ در ابتدای مسیر صعود به قلعه بازاری رنگارنگ و زیبا وجود دارد. میتوانید خوردنی ها و تنقلات  مورد نیاز خود را تهیه کنید و همچنین می توانید با لباس محلی رنگی و زیبا عکس بگیرید.

 

تعدا پله های قلعه رودخان ؟

شاید مهمترین سوالی که گردشگران به ذهنشان می رسد این است که برای رسیدن به خود قلعه چقدر باید پیاده روی کنند ؟

پله های قلعه رودخان

در گذشته حدودا ۹۲۰ پله وجود داشته و در حال حاظر پله های جدیدی برای راحتی گردشگران ساخته شده است . حدودا ۱۶۰۰ پله از پایین قلعه تا خود قلعه اصلی وجود دارد. مسافتی که وجود دارد شاید کمی سخت به نظر برسد ( برای پله نوردی سخت خودتان را آماده کنید ) اما منظره زیبای بین مسیر و استراحت کردن در مسیر باعث می شود از مسیر نیز لذت ببرید. حدودا ۳ ساعت برای بالا رفتن و پایین آمدن زمان نیاز است.قلعه رودخان به قلعه هزار پله معروف شده است.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که کفش مناسب برای بالا رفتن بپوشید وسایل اضافی و بار اضافی با خود نبرید سنگین بودن بار شاید شما را از ادامه دادن مسیر و رسیدن به خود قلعه منصرف کند.

بالا رفتن پله ها و رسیدن به قلعه ممکن است برای افرادمسن ، بیماران قلبی ، کودکان  و افرادی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نیستند سخت باشد پس این موضوع را برای رفتن به قلعه رودخان در نظر بگیرید.

قلعه رودخان

بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان چه زمانی است ؟

یکی از سوالاتی که اکثر افراد در ذهن خود دارند این است که چه زمانی برای سفر کردن مناسب است هر مکانی با توجه به موقعیت های خاص خود زمان های متفاوتی دارد بهترین زمان برای رفتن به قلعه رودخان به ترتیب بهار ،   تابستان و پاییز است. البته در نظر داشته باشید که در فصل پاییز به دلیل بارندگی و لغزندگی پله ها ممکن است با مشکل مواجه شوید.

 

آدرس قلعه رودخان و مسیریابی

قلعه رودخان کجاست ؟ قلعه رودخانه در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان و در ارتفاعاتی پوشیده از درخت قرار دارد.فاصله قلعه رودخان تا تهران ۴۳۲ کیلومتر است

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید