پروازهای ایرانی به کدام فرودگاه استانبول می‌روند؟

سفر به استانبول، پرطرفدار ترین سفر خارجی برای ایرانیان داخل کشور است. به علت عدم نیاز ویزا و نزدیکی فرهنگ دو کشور ایران و ترکیه و همچنین جذابیت‌های زیاد شهر استانبول، این شهر سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر ایرانی است. هنگام خرید بلیط استانبول ممکن است با این سوال مواجه شوید که؛ سفر شما در کدام فرودگاه استانبول به زمین می‌نشیند و فاصله فرودگاه استانبول با شهر چقدر است. برای اینکه بدانید، پروازهای ایرانی به کدام فرودگاه استانبول می‌روند، در ادامه به معرفی همه فرودگاه‌های این شهر می‌پردازیم و پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

فرودگاه آتاتورک استانبول

اولین فرودگاه بین المللی شهر استانبول، فرودگاه آتاتورک است. این فرودگاه در سال ۱۹۲۹ ساخته شد و برای سالیان دراز مرکز اصلی ورود و خروج مسافران به شهر استانبول بود. اگر سالها قبل به ترکیه رفته باشید، تصور می‌کنید که پرواز شما در این فرودگاه می‌نشیند. در واقع فرودگاه آتاتورک از سال ۲۰۱۹ بر روی پروازهای تجاری بسته شد. این فرودگاه پیش از این مقر اصلی هواپیمایی ترکیش ایرلاین بود و اکنون برای تعمیرات و نگهداری هواپیما از آن استفاده می‌شود. از سال ۲۰۱۹ این فرودگاه تنها میزبان هواپیماهای باری و جت های تجاری است. فرودگاه بین المللی آتاتورک به کد ISL شناخته می‌شود.

فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

در صورتی که بر روی بلیط شما علامت اختصاری (SAW) درج شده، پرواز شما در فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول فرود می‌آید. این فرودگاه یکی از دو فرودگاه بین المللی استانبول است. به علت افزایش پروازهای بین المللی به استانبول و عدم گنجایش فرودگاه آتاتورک، فرودگاه صبیحا گوکچن در سال ۲۰۰۱ به بهره برداری رسید. این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ با ۲۰۶ پرواز و جابجایی ۲۸ میلیون مسافر، عنوان سومین فرودگاه پرتردد دنیا را از آن خود کرد. نام فرودگاه صبیحا گوکچن از روی نخستین بانوی ترک که خلبان جت های جنگی در دنیا بود برداشته شده است. این فرودگاه در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد و فاصله زیادی با مرکز شهر و میدان تقسیم دارد.

ترمینال های فرودگاه صبیحا گوکچن

در این فرودگاه دو ترمینال اصلی وجود دارد. یک ترمینال برای پروازهای داخلی و دیگری برای پروازهای خارجی تعبیه شده است. پروازهای این فرودگاه در مسیرهایی مانند وین، زوریخ، پراگ، میلان، مسقط، مادرید، فرانکفورت و تهران حرکت می‌کنند. در صورتی که بلیط هواپیما استانبول را از مبداء تهران خریداری کرده اید احتمال دارد که فرودگاه مقصد شما، فرودگاه صبیحا گوکچن باشد. بیشتر پروازهای این فرودگاه توسط ایرلاین‌های داخلی ترکی مانند: پگاسوس ایرلاینز و آنادولوجت انجام می‌شود.

امکانات فرودگاه صبیحا گوکچن

تمامی امکانات رفاهی در این فرودگاه وجود دارد تا مسافرین برای نیازهای خود، لازم نباشد فرودگاه را ترک کنند. این فرودگاه دارای دستگاه خودپرداز و باجه تبدیل ارز است. البته تبدیل ارز خود را بهتر است در مرکز شهر انجام دهید و میزان درصد پایین‌تری کارمزد پرداخت کنید. همچنین در صورت تاخیر پرواز شما در فرودگاه یک هتل با امکانات کامل وجود دارد که به صورت ساعتی قابل اجاره است. در فرودگاه یک کترینگ بزرگ که مجهز به چند کافه و رستوران است قرار دارد و برای تهیه غذا کار شما را راحت کرده. همچنین فری شاپ فرودگاه، در صورتی که فراموش کردید سوغات تهیه کنید وجود دارد تا خرید خود را در آنجا انجام دهید.

فرودگاه بین المللی استانبول

این فرودگاه که جایگزین فرودگاه آتاتورک است، فرودگاه بین المللی استانبول نام دارد.علامت اختصاری این فرودگاه (IST) است. این فرودگاه در سال ۲۰۱۸ ساخته شد و در سال ۲۰۱۹ تمامی پروازهای فرودگاه آتاتورک به آن منتقل شد. این فرودگاه یکی از مدرن‌ترین فرودگاه های ترکیه و جهان به حساب می‌آید و معماری منحصر به فرود این فرودگاه بسیار چشم نواز است. سازه‌های ساختمان فنی و برج کنترل کیفیت آن در سال۲۰۱۵ جایزه برتر معماری شیکاگو را بدست آورد. این فرودگاه همچنان در حال ساخت است و پیش بینی می‌شود با تکمیل هر ۶ باند در این فرودگاه امکان جا به جایی ۲۰۰ میلیون مسافر در سال به راحتی انجام پذیر باشد. فرودگاه بین المللی استانبول، در منطقه آرناووت کوی در قسمت اروپایی استانبول، قرار گرفته که تا مرکز شهر، ۵۴ کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه جدید استانبول ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد، این فرودگاه به اندازه یک شهر بزرگ است و در صورتی که پرواز برگشت شما در این فرودگاه انجام می‌شود، حتما چند ساعت زودتر بروید تا در صورت گم‌شدن، از پرواز جا نمانید.

ترمینال های فرودگاه بین المللی استانبول

این فرودگاه بزرگ دارای پنج ترمینال است. شما می‌توانید از هفت ورودی به این فرودگاه، وارد شوید. ترمینال های فیروزه‌ای و سبز رنگ مخصوص پروازهای داخلی و ترمینال آبی و زرد و قرمز مخصوص پروازهای بین المللی است. تمامی پروازهای ایرلاین داخلی ایرانی، در این فرودگاه اجازه پرواز دارند. این مجموعه در دست ساخت است و قرار است تا سال ۲۰۲۵ سه ترمینال دیگر را افتتاح کند. به علت فاصله زیاد ترمینال‌ها در صورت انتخاب اشتباه ترمینال می‌توانید از طریق راه آهن به ترمینال بعدی بروید. تعداد سه باند به تمامی ترمینال‌ها در حال حاضر متصل است که سالانه حدود ۹۰ میلیون مسافر را جا به جا می‌کند.

امکانات فرودگاه بین المللی استانبول

این فردوگاه یکی از مجهزترین فرودگاه های جهان است. در فرودگاه یک هتل ۵ ستاره وجود دارد که امکان اجاره به صورت ساعتی برای مسافرانی که پرواز آنها تاخیر دارد، محیا است. همچنین برندهای معروف جهان در این فرودگاه فروشگاه دارند و در زمان انتظار برای سوار شدن هواپیما می‌توانید از آن دیدن کنید. در محل این فرودگاه یک موزه و گالری عکس وجود دارد که با هدف شناخت بهتر فرهنگ ترکیه ساخته شده است. این فرودگاه جایزه «بهترین فرودگاه پروازهای ترانزیت» و «بهترین فرودگاه بین المللی دوستدار خانواده» را در سال ۲۰۲۲ از نظر اعضای اسکای ترکس (Skytrax) یک وب‌سایت معتبر امنیت پروازی شناخته شد. وجود یک فود کورت بزرگ و همچنین ترمینال اتوبوس رانی مجهز، خیال مسافران را بابت غذا و جا به جایی آسان به شهر راحت کرده است.

کلام پایانی

حتما قبل از رفتن به سفر جزئیات بلیط خود را به دقت مطالعه کنید و قوانین لوازم ممنوعه پرواز برای استانبول را در بلیط مطالعه کنید. بهتر است روی نقشه فاصله حدودی فرودگاه را سنجیده و از جاهای دیدنی اطراف آن دیدن کنید. تجربه شما از سفر به ترکیه چیست؟ شما در کدام فرودگاه استانبول تا به حال حضور داشته اید؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید