عجایب هفتگانه جدید جهان

کولوسئوم

عجایب هفتگانه جدید جهان به هفت اثر معماری و مجسمه سازی برجسته ی جهان اطلاق می شود که پس از بررسی های بسیار لیست این هفت اثر در سال ۲۰۰۷ نهایی شد. لیست عجایب هفتگانه ی جدید پس از یک رای گیری از میان ۱۰۰ میلیون نفر منتشر شد. اکنون با این هفت اثر خاص و تاریخی آشنا می شویم.

دیوار بزرگ چین

 

دیوار بزرگ چین یکی از بزرگترین شگفتی های جهان و یکی از طولانی ترین سازه های مهندسی نظامی در جهان است. طول این سازه ی شگفت انگیز ۲۱۱۹۶ کیلومتر است و بیش از ۲۳۰۰ سال قدمت دارد. این دیوار سرتاسر بیابان ها، فلات ها، مراتع و کوه ها را در کشور چین فرا گرفته و در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. ساخت و ساز دیوار چین در طول دوره ی سلسله ی مینگ بوده است که از شرق شروع شده و به غرب چین ختم می شود. این دیوار بزرگ برای حفاظت از کشور چین در مقابل حمله ی مغول ها ساخته شد که از شهر های هبئی، لیائونینگ، شانسی، پکن، مغولستان داخلی، نینگ شیا، شاآنشی، گانسو و چینگهای عبور می کند. دیوار بزرگ چین با اینکه دچار فرسودگی های فراوانی شده اما به دلیل معماری زیبایی که دارد یکی از جاذبه های پر بازدید در چین به شمار می رود.

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

کولوسئوم

 

کولوسئوم نام یک تماشاخانه در شهر رم در ایتالیاست. کولوسئوم یکی از بزرگترین تماشاخانه ها در امپراتوری رم بوده که ۸۰ درب ورودی و ظرفیتی بین ۵۰۰۰۰ نفر تا ۸۰۰۰۰ نفر دارد. این بنای با شکوه که در سال ۷۲ میلادی در قسمت شرقی رم ساخته شده، یک بنای بیضی شکل با طول۱۸۹ متر، عرض ۱۵۶ متر و ۴۸ متر ارتفاع است. در زیر این تماشاخانه زیرزمینی وجود دارد که در آن شبکه ای از تونل ها و چندین آغل برای حیوانات طراحی شده است. در این مکان بیشتر به جای نمایش تئاتر، گلادیاتورهایی که اغلب برده بودند با یکدیگر نبرد انجام می دادند. در این نبردها گلادیاتورها مجبور می شدند تا سرحد مرگ با یکدیگر بجنگند. در کولوسئوم گاهی اعدام به وسیله ی آزاد کردن حیوانات وحشی نیز انجام می شد. در حال حاضر این بنا یکی از بزرگترین آمفی تئاتر های کهن دنیا به شمار می رود که حدودا ۴ میلیون بازدید کننده در سال دارد.

کولوسئوم

کولوسئوم

تاج محل

 

تاج محل آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده است. این آرامگاه پرآوازه که یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می رود، توسط پنجمین امپراتور سلسله ی گورکانیان، شاه جهان، بنا شده است. شاه جهان دستور ساخت تاج محل را پس از از دنیا رفتن همسرش به هنگام وضع حمل صادر کرد تا این بنا یادبودی از همسر ایرانی تبارش باشد. این بنا در باغی به مساحت ۱۸ هکتار و طی ۱۵ سال ساخته شد. این ساختمان با ترکیبی از معماری افغانی، اسلامی و هندی بنا شده و حدود ۲۰ هزار هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا از جمله ایران، شبه قاره ی هند، آسیای میانه و آناتولی در ساخت تاج محل نقش داشته اند. یکی از جالب ترین ویژگی های این بنا این است که در ساعات مختلف رنگ های متفاوتی را به خود می گیرد. هنگام صبح صورتی رنگ، هنگام عصر شیری رنگ و به هنگام شب طلایی رنگ می شود. این آرامگاه که در سال ۱۹۸۳ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید، به عنوان نماد عشق نیز شناخته می شود.

تاج محل

تاج محل

تندیس حضرت مسیح

 

تندیس حضرت مسیح مجسمه ی مسیح منجی در برزیل در شهر ریو دوژانیرو است که به عنوان نماد این شهر در دنیا شناخته شده است. حالت این مجسمه که ایستاده دستان خود را باز کرده است نشان می دهد که انسان ها را در آغوش خود می پذیرد. این تندیس ۳۸ متر ارتفاع دارد و فاصله ی بین دو دست این مجسمه نیز ۲۸ متر است. تندیس حضرت مسیح در سال ۱۹۲۶ و نوک قله ی کوه ۷۰۰ متری کورکووادو ساخته شده است. این مجسمه که چهارمین تندیس بزرگ جهان به شمار می رود، حدود ۶۳۵ تن وزن دارد. پیشنهاد ساخت این مجسمه اولین بار توسط یک کشیش مطرح شد و جامعه ی کاتولیک برزیل نیز هزینه ی ساخت تندیس را تامین کرد. از سنگ های معادن سوئد برای ساخت تندیس استفاده شده است. دست سمت راست تندیس حضرت مسیح جنوب ریودوژانیرو و دست سمت چپ شمال ریودوژانیرو را نشان می دهد.

تندیس حضرت مسیح

تندیس حضرت مسیح

پترا

 

پترا نام شهری تاریخی در کشور اردن است که ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر امان، پایتخت کشور اردن، واقع شده است. شهر پترا در گذشته پایتخت حکومت قوم نَبَطی ها بوده است. این شهر در کوه و با تراشیدن صخره ها و تخته سنگ هایی که به رنگ گل سرخ یا صورتی هستند، بوجود آمده است. این شهر به وسعت ۲۶۴ کیلومتر مربع در سال ۳۱۲ قبل از میلاد مسیح کامل شد.کلمه ی پترا در زبان یونانی به معنای صخره است و به همین علت این شهر را پترا نام گذاری کردند. این شهر که در دل کوه واقع شده در لیست عجایب هفتگانه ی جهان قرار دارد. این شهر معماری منحصر به فردی دارد و در آن معابد، سالن های بزرگ و استراحتگاه های زیادی دیده می شود. هچنین یک آمفی تئاتر در شهر ساخته شده که ۳۰۰۰ نفر طرفیت دارد. این شهر باستانی گردشگران بسیاری را از سرتاسر دنیا به خود جذب می کند و آنها را به سفری تاریخی می برد.

پترا

پترا

ماچو پیچو

 

ماچو پیچو شهری است با دیوارهای سنگی که در کشور پرو قرار گرفته است. کلمه ی ماچو پیچو از زبان محلی گرفته شده و به معنای کوه قدیمی می باشد. این شهر در بالاترین نقطه ی کوه ماچو پیچو و ۲۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. ماچو پیچو که در سال ۱۹۸۳ به عنوان یک میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت رسید، یک شاهکار خالص معماری و نشانه ای منحصر به فرد از تمدن اینکاها نامیده شد. اینکاها این شهر را در سال ۱۴۵۰ ساختند اما در زمان غلبه ی اسپانیایی ها آن را ترک کردند. سرانجام در سال ۱۹۱۱ یک تاریخ شناس آمریکایی موفق به کشف این شهر شد. این بنا امروزه به عنوان پربازدیدترین مکان های توریستی کشور پرو به شمار می رود.

ماچو پیچو

ماچو پیچو

چیچن ایتزا

 

چیچن ایتزا هرم های باستانی هستند که در کشور مکزیک قرار دارند و ساخت آن ها به دوران مایا ها بر می گردد طبق تحقیقات دانشمندان و بقایای اجساد موجود در این هرم ها این احتمال وجود دارد که مایا ها از این مکان برای اهدای قربانی به خدای باران خود استفاده می کردند. البته این احتمال هم وجود دارد که این مکان زمانی محل سکونت مایا ها بوده باشد.نکته ی جالب توجه در مورد این هرم ها وجود نقش برجسته هایی در محوطه است که مایا ها بدون ابزار فلزی موفق به خلق آن ها شده اند.

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید