مکان های دیدنی قشم

مکان های دیدنی قشم

جزیره قشم یکی از جزایر زیبای استان هرمزگان و بزرگترین جزیره ی ایران و خلیج فارس است که در تنگه ی هرمز واقع شده و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. این جزیره با سواحل زیبا، جنگل ها، دره ها و زیبایی های طبیعی و تاریخی که دارد هر گردشگری را به خود جذب می کند و و در چند دهه اخیر به یک مکان توریستی گردشگری در ایران تبدیل شده است. با تریپ آنلاین همراه باشید تا شما را با مکان های دیدنی قشم آشنا کنیم.

دره ستارگان

دره ستارگان قشم

با در پیش گرفتن راه ساحل جنوبی قشم به روستایی به نام برکه خلف می رسید که چند متر پس از این روستا دره ستارگان پیش روی شما قرار خواهد گرفت. این دره زیبا که از کوه های تو در تو و رسوبی تشکیل شده، در ضلع جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است. دره ستارگان با ۲ میلیون سال قدمت یکی از معروف ترین مکان های دیدنی قشم به شمار می رود که در گذر زمان بر اثر فرسایش توسط باد، طوفان و باران به این شکل درآمده است. بازدید از این جاذبه دیدنی و همچنین روستای نزدیک آن به گردشگرانی که قصد سفر به جزیره قشم را دارند توصیه می شود.

 

جزیره ناز

جزیره ناز در قشم

جزیره ناز یکی از مکان های دیدنی قشم است که حدود ۲۲ کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارد. این جزیره زیبا توسط صخره هایی به ارتفاع ۵ الی ۱۰ متر احاطه شده و فاقد ساحل شنی است. برای دیدن جزیره ناز نیازی به قایق و یا لنج نیست به این علت که در هنگام جزر راه عبوری برای گردشگران باز می شود که با پیاده روی می توانند به این جزیره برسند. همچنین در هنگام جزر از بالای این جزیره می توانید به تماشای تنگه ی هرمز و جزیره لارک بنشینید. جزیره ناز که در بخش جنوبی ساحل قشم قرار گرفته و پر از صدف های رنگی و مرجان است دیدن آن را نباید از دست داد.

 

جنگل های حرا

جنگل های حرا در قشم

جنگل های دریایی حرا با حدود ۲۰۰ کیلومتر وسعت یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری جزیره قشم محسوب می شود. این جنگل ها که حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال عمر دارند، دارای درختانی هستند که در آب های شور دریا رشد می کند به طوری که در هنگام بروز پدیده مد به زیر آب فرو می روند. پس از پایین رفتن آب دریا نیز به مدت ۶ تا ۷ ساعت می توانید از دیدن دشت وسیعی از درختان که از زیر آب بیرون آمده و نمایان شده اند لذت ببرید. این جنگل ها که محلی ها آنها را حَرا می نامند، از درختان تیره شاه پسند تشکیل شده و ریشه در آب شور خلیج فارس دارند.

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام در قشم

جزیره هنگام از دیگر مکان های دیدنی قشم به شمار می رود که در جنوب شرقی این جزیره قرار گرفته است. جزیره هنگام با مساحتی حدود ۳۴ کیلومتر مربع هم از ساحل شنی و هم از ساحل صخره ای تشکیل شده و شکلی شبیه به یک مخروط ناقص دارد. در این جزیره زیبا علاوه بر انواع ماهی های گرمسیری آهوهای زیبایی نیز زندگی می کنند که طبق شنیده ها با فشردن سُم های خود بر روی زمین باعث کشف آب تازه می شوند. در ساحل جزیره هنگام که به ساحل نقره ای ایران نیز معروف است، دلفین های بسیاری وجود دارد که بازی آنها هنگام صبح تماشایی است. همچنین این جزیره دارای یک بازارچه ساحلی است که مردمان جزیره ساخته های دست خود را به فروش می گذارند.

 

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در قشم

تنگه زیبای چاهکوه یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری جزیره قشم است که در کنار روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است. این تنگه کوهی است با چاه های کم عمق بسیار که هرچه به سمت جنوب تنگه پیش بروید راه باریک شده و در بعضی قسمت ها دیواره ها با هم برخورد دارند. تنگه ی چاهکوه نیز همانند دره ستارگان بر اثر فرسایش این شکل را به خود گرفته است. چاه های واقع در این تنگه در زمان های قدیم توسط اهالی روستای چاهو برای ذخیره آب باران حفر شده است. نام تنگه ی چاهکوه نیز توسط اهالی همین روستا به دلیل تعداد زیاد چاه های واقع در این دره انتخاب شده است.

 

غار نمکدان

غار نمکدان در قشم

یکی از مکان های دیدنی جزیره زیبای قشم غار نمکدان یا غار نمکی است و طولانی ترین غار نمکی جهان به شمار می رود که تا کنون ۶ کیلومتر از این غار شناسایی شده است. غار نمکدان در جنوب غربی جزیره قرار گرفته و تجمع آب دریا در گسل ها این غار نمکی زیبا را بوجود آورده است. داخل غار و روی سقف آن قندیل های زیبا و بلورینِ پوشیده شده از نمک باعث دوچندان شدن زیبایی این غار شده است. از غار نمکدان جریان آبی خارج می شود که نمک های موجود در مسیر را در خود حل کرده و در گودالی ریخته می شود که به یک حوضچه سفید رنگ زیبا و تماشایی تبدیل می شود. نکته ی جالب توجه این غار این است که نمک های آن خاصیت درمانی نیز دارند.

 

غار خربس

غار خربس در قشم

غار خربس در ارتفاعات روستای خربس و در فاصله ی ۱۵ کیلومتری جزیره قشم قرار گرفته است. بخشی از این غار طبیعی است که چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس باعث ایجاد آن شده و بخش دیگر آن مصنوعی است. غارهای خربس مجموعه ای از غارهای تو در تو است که همگی به هم راه دارند و در گذشته نیز از این غارها جهت دیده بانی برای آگاهی از ورود دشمن استفاده می کردند. برخی از محققان معتقدند که غارهای خربس محل نیایش پیروان آیین مهر پرستی بوده و همچنین در زمان مادها استخوان مردگان را در این محل نگهداری می کردند.

 

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم

قلعه پرتغالی ها یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم به شمار می رود که در قرن ۱۶ میلادی در شمال جزیره توسط یک دریانورد به نام «آلفونسو آلبرکرک» ساخته شده است. این قلعه شامل انبارهایی است که در گذشته برای نگهداری اسلحه و مهمات از آن استفاده می کردند. همچنین قلعه پرتغالی ها شامل مقر فرماندهی، زندان، کلیسا و آب انبار نیز بوده است. بازدید از این جاذبه برای افراد علاقمند به مکان های تاریخی می تواند جذاب باشد.

 

ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم یکی از مکان های دیدنی قشم است و به مناطقی گفته می شود که دارای پدیده های زیستی و زمین شناسی متنوعی باشد. قسمت غربی جزیره قشم ژئو پارک نام گرفته است و به عنوان تنها ژئو پارک ایران و خاورمیانه در یونسکو ثبت شده است. ژئو پارک قشم شامل پدیده های زمین شناسی متنوعی همچون جنگل های حرا، غار نمکدان، تنگه ی چاهکوه، دره تندیس ها، بام قشم، دره ستارگان و…و همچنین دره ها و کوههای شگفت انگیز است که بر اثر فرسایش بوجود آمده اند.

 

دره تندیس ها

دره تندیس ها در قشم

دره تندیس ها در نزدیکی روستای طبل و بام قشم واقع شده است و یکی از مکان های دیدنی جزیره قشم به شمار می رود. این دره به دلیل داشتن تندیس های بزرگ، دره تندیس ها نام گرفته است. دره تندیس ها در گذشته دارای دریایی با انواع ماهی های زنده بوده است به طوری صدف هایی که اکنون در این دره دیده می شود گویای این مطلب است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید