آشنایی با دریاچه سقالسکار، جاذبه‌ای از شهر رشت

شمال کشور یکی از زیباترین نقاط ایران محسوب می‌شود و کمتر کسی است که اهل طبیعت و طبیعت‌گردی باشد و این خطه زیبا را برای سفر در تعطیلات عید انتخاب نکند، زیرا زیبایی‌های این خطه در اوایل فصل بهار و به ویژه ایام نوروز به اوج خود می‌رسند.

بنابراین تعطیلات عید فرصت بسیار خوبی است تا یکی از شهرهای شمال کشور را برای سفر انتخاب کنید و سال جدید را با مشاهده طبیعت زیبای جنگل و کوه و دریا آغاز کنید. اما در میان شهرهای زیبا و باصفای شمال، شهر رشت می‌تواند انتخابی مناسب برای گردشگران باشد و حتی مسافران می‌توانند برای اقامت چند روزه خود، اقدام به اجاره کلبه چوبی جنگلی در رشت کنند تا هر روز با صدای آواز پرندگان و بوی نم خاک بیدار شوند و چشمان خود را به سمت طبیعت سرسبز جنگل بگشایند.

درباره رشت باید گفت، از جاذبه‌های گردشگری بیشماری برخوردار است و شمار زیادی از مکان‌های طبیعی و ابنیه‌های تاریخی را در دل خود جای داده است. زیبایی‌های این خطه از شمال کشور به قدری زیاد است که همواره از آن به‌عنوان تکه‌ای از بهشت یاد می‌شود. و اما یکی از زیباترین دیدنی‌های شهر رشت که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند،  دریاچه ساقالکسار است که در ادامه می‌خواهیم شما را با این دریاچه نیلگون آشنا کنیم.

روستای سقالسکار، ملقب به روستای پاک

برای معرفی دریاچه سقالسکار، باید ابتدا سری به روستای سقالسکار، جایی که این دریاچه در آن واقع شده، بزنیم و با این روستا بیشتر آشنا شویم.

روستای سقالکسار که با نام سالکه سار هم شناخته می‌شود، در دهستان لاکان، بخش مرکزی شهرستان رشت و در استان گیلان واقع شده است. برای دسترسی به این روستای زیبا و گردشگری باید از جنوب شهر رشت، مسافت ۱۶ کیلومتر را در جاد جیرده طی کرد.

این روستا در ارتفاع ۵۰ متری سطح دریا قرار گرفته و با داشتن آب و هوایی مطبوع، سالانه شمار زیادی از گردشگران را در فصل بهار و به‌ویژه در ایام نوروز به سمت خود می‌کشاند. مسافت تهران تا این روستای دیدنی ۳۲۴ کیلومتر است و اگر جاده شرایط جوی مساعدی داشته باشد و با ترافیک مواجه نشویم، باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

علت شهرت روستای سقالسکار، وجود سد خاکی و بزرگ‌ترین دریاچه منطقه در آن است و از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی اشاره کرد.

در ضمن این روستا به عنوان روستای پاک هم شناخته شده است و به دریاچه آن هم لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را داده‌اند. علت این نام‌گذاری، توجه ویژه مردم بومی روستا به نظافت دریاچه سقالکسار و محیط اطراف آن است. حتی طبق یک رسم جالب، برای ورود به سد خاکی سقالسکار، به گردشگران یک کیسه زباله داده می‌شود تا زباله‌های خود را در این مکان پاک نریزند.

 با دریاچه سقالسکار بیشتر آشنا شوید.

دریاچه سقالسکار، یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت است. جالب این‌جاست که مسیر دسترسی به دریاچه، جاده‌ای هموار و آسفالت شده است و در اطراف آن هم، برای رفاه حال گردشگران، محل پارک خودرو درنظر گرفته شده است. حتی اگر به قصد پیک نیک به این دریاچه آمده‌اید، می‌توانید با خودروی شخصی وارد محوطه سد خاکی سقالکسار شده و در اطراف آن رانندگی کنید.

این دریاچه در دل منطقه‌ای جنگلی قرار گرفته است و درختان بلند قامت و سر به‌فلک کشیده بلوط که اطرافش را احاطه کرده است، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتار، ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض، در ارتفاع ۶۴ متری از سطح دریا قرار گرفته است. آب دریاچه از ورود جوی‌ها و چشمه‌های منطقه تامین می‌شود و حتی در روزگاران قدیم، پرندگانی مانند لک و سار از آب این دریاچه برای سیراب شدنشان، استفاده می‌کردند و نام دریاچه هم ترکیبی از سه واژه سقا، لک و سار است و بدین طریق کلمه سقالسکار به وجود آمده است.

بر روی دریاچه هم سد خاکی احداث شده و با همین نام شناخته شده است. هدف از احداث این سد، رفع مشکل خشکسالی و آبیاری زمین‌های کشاورزی برنج و چای بوده است.

در میان دریاچه سقالکسار، یک سازه غرق شده دیده می‌شود که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد. در واقع این خانه با سقف قرمز برای زیباتر دیده شدن دریاچه در میان آب ساخته شده که با بالا آمدن آب دریاچه، فقط نیمی از آن دیده می‌شود و زمانی که آب دریاچه پایین بیاید، خانه به‌طور کامل در میان آب خودنمایی می‌کند. البته برخی اهالی روستا معتقدند، این سازه قایقی شبیه به خانه است که در میان آب لنگر اندخته است.

جاذبه‌های تفریحی دریاچه سقالسکار

در حقیقت دریاچه سقالسکار یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر رشت به‌شمار می‌آید و هر ساله به‌دلیل داشتن آب و هوایی معتدل، طبیعتی بکر و امکانات تفریحی و رفاهی متعدد گردشگران زیادی را در ایام نوروز به سمت خود می‌کشاند.

با گشت و گذار در این منطقه می‌توانید از پیاده‌روی دور دریاچه و در فضای جنگلی آن لذت ببرید، قایق‌سواری کنید و از مناظر زیبا و رویایی دریاچه عکسبرداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شنا و ماهی‌گیری در دریاچه ممنوع است.

در دریاچه سد خاکی سقالکسار، امکانات رفاهی متعددی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، چایخانه‌های سیار، کافه رستوران، امکانات قایق سواری، یک مغازه کوچک در ورودی دریاچه و محل پارک ماشین تعبیه شده است. در اطراف دریاچه هم، آلاچیق‌هایی با باربیکیو وجود دارند.

سخن آخر

حال اگر می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی این روستا بهره‌مند شوید و در عین حال دیگر شگفتی‌های شهر رشت و اطراف آن را هم از دست ندهید، می‌توانید مطابق با بودجه و شرایط خود، اقدام به اجاره بوم گردی در رشت کنید یا در صورت تمایل، یک ویلا استخردار در رشت رزرو کرده و با برنامه‌ریزی دقیقی که برای سفر خود انجام می‌دهید، از دیگر جاذبه‌های این شهر هم دیدن کنید و سفری خاطره‌انگیز برای خود رقم  بزنید.

البته به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید در ایام نوروز  به شهر زیبای رشت سفر کنید، بهتر است، اقامتگاه مورد نظرتان را از قبل و به صورت آنلاین رزرو کرده تا در زمان مسافرت با مشکل اسکان مواجه نشوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید