مرکز فروشگاه های صنایع دستی و سوغات سراهای چالوس

سوغات شمال در کنار تفریحاتی مثل نشستن در کنار ساحل و ماجراجویی در دل جنگل‌های انبوه، از بزرگ‌ترین لذت‌های سفر به شمال است. در این میان سوغات چالوس جزو آن دسته از سوغاتی‌هایی است که از محبوبیت خاصی برخوردار است. همه ی ما چالوس را به جاده معروف آن که به رشته کوه‌های البرز منتهی می‌شود،‌ می‌شناسیم. درواقع چالوس یکی از شهرستان‌های زیبای استان مازندران است که فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات سراهای آن رونق بسیار دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این فروشگاه‌ها بپردازیم.

غذاهای خوشمزه چالوس را امتحان کنید

منطقه سرسبز چالوس و وجود رودخانه‌های خروشان و خاک حاصلخیز، به همراه بارش‌های فراوان باعث ایجاد باغ‌های متعدد و همچنین محصولات ارگانیک و زراعی گشته و بسیاری از مشاغل مردم چالوس به زمینه کشاورزی ارتباط دارد. محصولات زراعی، میوه‌جات و همچنین گیاهان دارویی و طبیعی به همراه انواع عرقیجات و خشکبار از جمله سوغات چالوس محسوب می‌شوند که بسیار با کیفیت و سالم هستند.

از دیگر سوغات چالوس در زمینه خوراکی، غذاهای بی‌نظیر و خوش طعم آن است. از غذا‌های محبوب چالوس می‌توان به گئی پلو، آغوزمسما، خورشت آلو، نازخاتون و برنجک اشاره کرد. رشته به رشته، نان ییلاقی، قماق و آغوز نون، از دیگر خوردنی‌های دلپذیر و منحصر به فرد چالوس هستند که در سفر به چالوس می‌توانید طعم آن‌ها را امتحان کنید. اگر به فکر اجاره ویلا چالوس برای سفر نوروزی هستید، پیشنهاد می‌کنیم امتحان کردن غذاهای خوش‌ طعم چالوس را در برنامه‌های خود قرار دهید.

صنایع دستی چالوس؛ محبوب‌ترین سوغاتی

سنت و فرهنگ کهن چالوس سینه به سینه در طی نسل‌ها از مردم هنرمند گذشته تا به امروز منتقل شده و امروزه نیز مردم چالوس بسیار هنرمند و خلاق هستند. زبان مردم چالوس طبری کلارستاقی است و آیین‌هایی چون نوروزخوانی و آفتاب خواهی در فرهنگ این مردم وجود دارد. به بازار‌های چالوس در هر نقطه آن که بروید محصولاتی از چهار هنر اصلی مردم، شامل حصیربافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و سفالگری را خواهید دید.

برای خرید سوغات شمال در این شهر زیبا انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. تنوع در رنگ و طرح و نقش، شما را شگفت زده خواهد کرد. در کنار قدم زنی در بازار‌های سرپوشیده و باز چالوس و تجربه فضای شور انگیز آن، تنوعی از بهترین و منحصر به فردترین محصولات دست ساز و تزئینات زیبا را خواهید دید. خرید هر یک از این سوغات به عنوان یادگاری، تا مدت‌ها خاطره سفر دل‌نشین به چالوس را به شما یاد آوری خواهد کرد.

مردمان مهربان، دلسوز و هنرمند شهر چالوس در زمان‌های گذشته، صنایع دستی را برای تسهیل زندگی خود تهیه می‌کردند که بعدها این صنایع دستی به یکی از جاذبه شهر تبدیل شد. برخی از این صنایع امروز نیز به عنوان بخشی از لوازم زندگی مردم چالوس است اما برخی دیگر صرفاً جنبه تزیینی دارند. در ادامه به معرفی مهمترین صنایع دستی چالوس پرداخته‌ایم.

حصیر بافی

در رابطه با معرفی چالوس باید گفت که یکی از مهم‌ترین صنایع دستی چالوس، حصیربافی است. حصیربافی در بسیاری از روستاها و شهرهای استان مازندران تهیه و استفاده می‌شود. به همین سبب حصیربافی در چالوس نیز رایج بوده است. مردم این منطقه برای حصیربافی از گیاهانی مانند گاله و واش استفاده می‌کنند که این گیاهان در باتلاق‌ها و آب‌بندهای شمال ایران دیده می‌شوند. در گذشته مهم‌ترین اشیایی که با این گیاهان بافته می‌شد، زنبیل، سبد و زیرانداز بود که برای زندگی عادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و هدف از بافت آنها تجارت و فروش نبود؛ امروزه اما با رشد صنایع مختلف، حصیربافی بیشتر جنبه تزیینی گرفته و محصولاتی که با این گیاهان بافته می‌شوند، اغلب به منظور سوغات چالوس به مراکز خرید عرضه می‌شوند.

جاجیم بافی

یکی از رایج‌ترین صنایع دستی مردم ایران در بسیاری از نقاط کشور، جاجیم است. در گذشته مردم با استفاده از پشم دام‌های خود، جاجیم می‌بافتند. جاجیم‌های هر منطقه از ایران نقش متفاوتی دارند که الهام گرفته از طبیعت و فرهنگ آن‌جا است. جاجیم در چالوس نیز بافته می‌شود و اغلب نقش‌های جاجیم‌های این منطقه به گیاهان و درختان است. جاجیم‌ها در چالوس به عنوان زیرانداز، پشتی، رختخواب‌پیچ و رویه کرسی استفاده می‌شود. در زمان قدیم جاجیم‌های چالوس توسط زنان بافته می‌شد و مردان تنها در تهیه پشم نقش داشتند. امروزه این هنر نیز به مانند حصیربافی جنبه تزیینی داشته و تعداد بافندگان جاجیم در چالوس کاهش یافته است. جاجیم یکی از نفیس‌ترین سوغاتی‌های چالوس به حساب می‌آید.

موج ‌بافی

موج‌ بافی یکی دیگر از صنایع دستی چالوس است که امروزه در مسیر فراموشی قرار دارد. موج‌ بافی که با نام‌های رختخواب‌پیچ نیز شناخته می‌شود، بسیار سبک و نرم است. ماده اولیه موج‌بافی، پشم بوده و بافت این هنر توسط زنان انجام می‌شده است. موج‌ بافی امروزه در بسیاری از نقاط استان مازندران به فراموشی سپرده شده ولی هنوز در برخی روستاها رواج دارد.

لاک‌ تراشی

یکی دیگر از هنرهای مردم چالوس و استان مازندران، لاک ‌تراشی است. لاک‌ تراشی هنری است که توسط آن اقلامی مانند قاشق، قند چوله، تنباکو چوله و ملاقه با استفاده از چوب ساخته می‌شود. لاک ‌تراشی هنوز نیز در بسیاری از نقاط استان مازندران و چالوس رواج دارد. لاک‌تراشی با چوب‌های درختان جنگل، ابزار کنده‌کاری و برش ساخته می‌شود.

سفالگری

یکی دیگر از صنایع دستی چالوس، سفال است. سفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای مردم ایران است که در بسیاری از نقاط در غارها و تپه‌های باستانی آثار از آن‌ها یافت شده است. در برخی از کتاب‌های تاریخی قدمت سفال در ایران را به هفت‌هزار سال پیش نسبت می‌دهند. سفالگری در چالوس نیز رایج است و بسیاری از اقلام مانند ظرف، کوزه و گلدان با سفال ساخته و عرضه می‌شود.

فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات سراهای چالوس

برای خرید سوغات چالوس بهتر است به بازارهای قدیمی و هفتگی چالوس سر بزنید. در بسیاری از روستاهای چالوس و البته شهر چالوس بازارهای فروش صنایع دستی وجود دارد اما اگر صنایع دستی یا سوغات مورد نظر خود را در این بازارهای پیدا نکردید، به بازارهای هفتگی چالوس نیز حتماً سر بزنید.

در بازارهای هفتگی زنان و مردان چالوس، محصولات کشاورزی، ماهی‌های صید شده و دست‌بافت‌های خود را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند. در این بازارها همچنین می‌توانید انواع لواشک، ترشی، مربا و زیتون‌های خوش‌طعم نیز تهیه کنید. البته باید بدانید که برای خرید سوغات شهر چالوس در این شهر کار سختی در پیش نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید محصولات مورد نظر خود را از سوغات سراهای چالوس تهیه کنید.

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی محصولات فروشگاه‌های صنایع و سوغات سراهای چالوس بپردازیم. اگر قصد سفر به چالوس را در نوروز ۱۴۰۱ دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای اجاره بهترین اقامتگاه‌ها به جاباما مراجعه کنید. با مراجعه به سایت جاباما، اجاره ویلا ساحلی شمال به‌راحتی برای شما انجام می‌شود. جاباما به عنوان بزرگ‌ترین وب‌سایت اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو هتل در ایران، مهمترین دغدغه ایران‌گردان یعنی مطمئن بودن از محل اقامت را با ارائه اطلاعاتی کامل در مورد اقامتگاه‌ها و هتل‌های ایران و فرآیندی ساده برای رزرو آن‌ها برطرف کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید