آرامگاه همایون یا همایون تمب آرامگاه دومین امپراطور مغولی هند (گورکانیان هند) می باشد که به نصرالدین همایون مشهور بود. این مقبره که مربوط به قرن شانزدهم میلادی است در مرکز شهر دهلی نو در منطقه ی نظام الدین این شهر واقع شده است.
آرامگاه همایون پس از مرگ این امپراطور به دستور همسر وی ساخته شد و به دلیل علاقه ی زیاد شاه همایون به معماری ایرانی و اسلامی، ساختمان این آرامگاه با پیروی از معماری ایرانی بنا شد.
این آرامگاه که اولین باغ به سبک ایرانی در کشور هند محسوب می شود، توسط معماران ایرانی طی ۸ سال ساخته شده است. دو معمار این بنا پدر و پسری بودند به نام های میرک غیاث الدین و سید محمد بن میرک غیاث الدین که از هرات به هند آورده شدند.
در آرامگاه همایون از عناصر معماری ایرانی زیاد استفاده شده و تاثیر معماری ایرانی در این بنا به بهترین شکل ممکن دیده می شود. این بنای زیبا با کاشی کاری های مختلط، گنبد های باریک و سنگ های سرخ تزئین شده است که بسیار به چهار باغ اصفهان شباهت دارد. ساختمان این آرامگاه مناره ای ندارد و بر روی یک سکو ساخته شده است. آرامگاه همایون دارای یک گنبد عظیم با ۴۲ متر ارتفاع می باشد که با سنگ مرمر پوشیده شده است و به محوطه ی زیر گنبد سلطانیه در زنجان شباهت دارد.
این آرامگاه که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت هند به شمار می رود که بازدید از این مکان تاریخی و زیبا به مسافران تور هند پیشنهاد می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید