بازار بزرگ استانبول یا گرند بازاریکی از جاذبه های مهم استانبول و قدیمی ترین بازار سنتی ترکیه است که نام آن به ترکی کاپالی چارشی به معنای بازار سرپوشیده است.

این بازار به عنوان یکی از مرکز خرید های سرپوشیده در یک ونیم کیلومتری غرب سلطان احمد قرار داد.

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد دوم  معروف به سلطان محمد فاتح در قرن پانزدهم، پس از فتح قسطنطنیه(استانبول امروزی)، بر روی خرابه های بازار دوران بیزانس ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد.

اطراف این بازار با دیوار احاطه شده وسقف آن نیز با تعدادی گنبد پوشیده شده است. این مجموعه در ابتدا سازه ای چوبی بود اما امروزه از سنگ و آجر ساخته شده است.

این مرکز خرید با ۶۵ خیابان سرپوشیده و بیش از ۳۰۰۰ مغازه، یکی از بزرگترین بازار های سرپوشیده جهان است. در بازار بزرگ استانبول رستوران ها، کافه ها و مساجد زیادی وجود دارد. گرند بازار استانبول در گذشته دارای ۵ مسجد، ۱ مدرسه، ۷ آبنما و ۱۰ چاه آب داشت که در حال حاضر تنها یک مسجد و یک وضوخانه هنوز پابرجا هستند.

امروزه این بازار حدود یک چهارم میلیون بازدید کننده در روز دارد.جواهر فروشان در خیابان اصلی بازار و در بازار کناری آن نیز طلا فروشان حضور دارند. از دیگر محصولاتی که در این بازار عرضه می شود می توان به قالی های دست بافت، جواهرات سنتی ترکیه، کارهای دستی و هنری و…  اشاره کرد.

بازار بزرگ استانبول درسال های گذشته دوبار دچار حریق شد اما به سرعت شبیه به ساختار اولیه و طرح قدیمی خود بازسازی شد.

گرند بازار به مدت چند قرن مرکز تجارت، صنایع دستی و مالی مدیترانه به شمار می رفت.امروزه مغازه های بزرگی که درورودی اصلی این بازار قرار دارند هر گونه کالای تولیدی و صنایع دستی این کشور را به فروش می رسانند.تمام کالا هایی که در بازار بزرگ استانبول به فروش می رسد می توانند به هر نقطه ای از جهان فرستاده شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید