قطب منار یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر دهلی نو پایتخت کشور هند می باشد که جزو اولین بناهای عظیم هند به شمار می رود.
این مناره با حدود ۷۲ متر ارتفاع و شش تن وزن به عنوان بلند ترین بنای آجری دنیا شناخته می شود. بنای قطب منار به دستور یکی از پادشاهان سلسله ی غوریان، سلطان معزالدین غوری، با استفاده از مرمر و سنگ های سرخ ساخته شده است.
این بنای تاریخی مجموعه ای شامل مسجد قوة الاسلام و موذن خانه ی آن، یک دروازه ی ساخته شده در سال ۱۳۱۰ میلادی، یک ستون آهنی قدیمی مربوط به دوهزار سال پیش، آرامگاه های التمیش، علاء الدین بلخی و امام زمین می باشد که در واقع جزو اولین عبادتگاه های مسلمانان در هند به شمار می رود.
این منار ۵ طبقه با ترکیبی از تاریخ قطب و کتیبه هایی از قرآن کنده کاری شده است. سه طبقه ی اول این بنا از ماسه سنگ قرمز ساخته شده در حالی که طبقه ی چهارم و پنجم از سنگ مرمر و ماسه سنگ ساخته شده است. در هر طبقه از این بنا کتیبه هایی وجود دارد که بر روی آنها آیاتی از قرآن، اسامی قطب الدین و دیگر پادشاهان نوشته شده است.
قطب منار که به تقلید از منار جام افغانستان ساخته شده است، نمونه ی بارزی از سبک معماری هندو اسلامی می باشد.
در گذشته امکان بازدید از داخل بنا وجود داشت اما در حال حاضر ورود به داخل منار برای عموم ممنوع شده است. قطب منار که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، هر ساله گردشگران و تماشاگران بسیاری را به خود جذب می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید