مرکز فرهنگی حیدر علی اف با مساحتی در حدود ۵۷ هزار متر مربع یکی از مهم ترین و پربازدید ترین اماکن گردشگری باکو به شمار می رود. ساخت این بنا از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ میلادی به اتمام رسید.
این مرکز که به دست معمار سرشناس عراقی-بریتانیایی، زاها حدید طراحی شده توانسته جوایز و افتخارات زیادی را کسب کند.
مرکز حیدر علی اف از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
موزه حیدر علی اف
جذاب ترین بخش این مجموعه موزه آن است که در ۳ طبقه واقع شده است. با بازدید از این موزه اطلاعات جالبی در مورد حیدر علی اف که رهبر ملی آذربایجان و سومین رئیس جمهور این کشور بوده است، کسب خواهید کرد.
در این موزه علاوه بر آشنایی با زندگی کاری و شخصی حیدر علی اف، می توانید لباس های رسمی، لوازم منزل، خودرو های تشریفاتی و مدال های وی را مشاهده کنید.
طراحی داخلی جذاب و نمایش اطلاعات از طریق صفحه نمایش های بزرگ و لمسی به گونه ای شما را سرگرم می کند که متوجه گذر زمان نخواهید شد.
مجموعه آمفی تئاترها
این بخش شامل دو سالن چندمنظوره کنفرانس و یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر می باشد.
در سالن آمفی تئاتر که از طراحی جذابی برخوردار است کنسرت ها، اپراها، تئاترها و نمایش های مختلفی برگزار می شود و تاکنون هنرمندان معروف و سرشناس بسیاری در این سالن اجرا داشته اند.
سالن های نمایشگاهی
این بخش سالانه محل برگزاری نمایشگاه های مختلف می باشد که البته بعضی از این نمایشگاه ها دائمی هستند.

در مرکز فرهنگی حیدر علی اف ۶ نمایشگاه دائمی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم
۱- کلکسیون ماشین های کلاسیک
در این بخش حدود ۶۰ ماشین کمیاب که مربوط به اواخر قرن نوزده میلادی هستند، از کشورهای مختلف جمع آوری شده اند. علاوه بر آن مواردی چون پمپ بنزین های قدیمی، علایم راهنمایی و رانندگی قدیمی و … به نمایش درآمده اند.
۲- گنج های آذربایجان
در این نمایشگاه با تاریخچه کشور آذربایجان، مجموعه صنایع دستی، فرش های نفیس، آلات موسیقی سنتی و … آشنا خواهید شد.
۳- عروسک های هنری
در این قسمت حدود ۲۳۰ عروسک دست ساز که حاصل تلاش ۶۰ هنرمند از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، آلمان، ایتالیا، چک، فرانسه، اندونزی و … می باشد وجود دارد. این عروسک ها از مواد مختلفی مثل پارچه، کاغذ، پلاستیک ساخته شده اند.
۴- آثار برگزیده جهان
در این نمایشگاه حجم ها و تندیس هایی از هنرمندان معروف بین المللی به چشم می خورد.
۵- نمایشگاه آذربایجان کوچک
در این بخش تمام جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی کشور آذربایجان را به صورت ماکت، در مختصات کوچک و در کنار هم مشاهده خواهید کرد.
۶- نمایشگاه کرکینگ آرت Cracking Art
کرکینگ آرت نوعی مجسمه سازی است که با استفاده از وسایل بازیافتی و دور ریختنی مجسمه های بزرگ و رنگی به شکل حیوانات می سازند. هدف این نوع هنر جلب توجه به موضوع محیط زیست و اهمیت مراقبت از طبیعت می باشد.
برای بازدید از مرکز فرهنگی حیدر علی اف می توانید از ساعت ۱۱ تا ۱۸ مراجعه کنید. هزینه بازدید بستگی به تعداد نمایشگاه هایی که تمایل به بازدید از آن ها را دارید متغیر می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید