معبد آکشاردام یکی از جاذبه های گردشگری شهر دهلی نو در هندوستان می باشد و بزرگترین معبد آیین هندو در جهان به شمار می رود.
این معبد که نام آن به معنای محل اقامت خداوند است، بسیاری از سنت های مردم هند، فرهنگ آیین هندو، روحانیت و معماری هندی را به نمایش می گذارد.
این بنا در حاشیه ی رود یامونا و در مجاورت دهکده ی مسابقات کشورهای مشترک المنافع سال ۲۰۱۰ واقع شده است. معبد آکشاردام هرساله بسیاری از گردشگرانی را که به دهلی سفر می کنند را به خود جذب می کند.
این بنا دارای معماری شگفت انگیز و آب نما های بسیار زیبا می باشد و همچنین امکاناتی نظیر یک باغ بزرگ، یک فود کورت و قایق سواری نیز دارد.
این معبد زیبا توسط ماهاراج پراموخ و با همراهی ۳۰۰۰ نفر از پیروان وی و ۷۰۰۰ صنعتگر ساخته شد و سرانجام در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۰۵ افتتاح گردید. در ساخت و طراحی این معبد از هنر و معماری سنتی و اصیل هندی بهره برداری شده است و شامل ۲۳۴ ستون با حکاکی های زیبا، ۹ گنبد و ۲۰۰۰۰ پیکره از افراد مقدس دین هندو می باشد. همچنین در ساخت این معبد از ۱۴۸ فیل به ابعاد واقعی و به وزن ۳۰۰۰ تن استفاده شده است.
بر روی تمام دیوار ها و سنگ نماهای بنا، کنده کاری و حجاری های دستی صورت گرفته که هزاران نفر در ساخت آن نقش داشته اند.
معبد آکشاردام از بخش های مختلفی همچون بنای اصلی یا یادبود، آبنمای موزیکال، باغ هندی، دریاچه ی نارایان ساروار و… نیز تشکیل شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید