کاخ اسماعیلیه باکو بنایی تاریخی است که در سال ۱۹۰۸ و به همت موسی نقی یف بنا نهاده شد و ساخت آن تا سال ۱۹۱۳ طول کشید. مراسم کلنگ زنی بنا با حضور گسترده مردم و ثروتمندان بزرگ باکو انجام شد.
این کاخ که در خیابان استقلالیت باکو واقع شده شامل ۲ طبقه بوده و معماری آن به سبک گوتیک ونیزی است. داخل کاخ بسیار بزرگ بوده و ستون ها و پلکان فوق العاده زیبایی دارد.
موسی نقی یف یکی از ثروتمندان آذربایجان که از اعضای انجمن خیریه مسلمانان بود جوزف پلاشکو روسی را برای ساخت این پروژه استخدام کرد. نقی یف نام این بنا را به یاد فرزندش اسماعیل که در جوانی و بر اثر بیماری سل درگذشته بود اسماعیلیه گذاشت.
در سال ۱۹۱۸ زمانی که ارامنه به باکو حمله کرده و شهر را به تصرف خود درآوردند، کاخ اسماعیلیه را مورد دستبرد قرار داده و سپس به آتش کشیدند. علاوه بر خسارت های شدیدی که به ساختمان وارد شد آرشیو نهادها و مدارکی که در کاخ بود نیز از میان رفت. بعد از تشکیل جمهوری آذربایجان تصمیم گرفتند که کاخ را تخریب کنند اما مردم به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کردند و با راهپیمایی هایی که ترتیب دادند توانستند جلوی تخریب را بگیرند.
در سال ۱۹۲۳ بازسازی کاخ شروع شد و وارتان سرکیسف مسئولیت این کار را به عهده گرفت. اگرچه نما و طرح ساختمان حفظ شد اما دیوار نوشته هایی که با طلا حک شده بودند و حاوی آیاتی از قرآن بودند از بین رفت و به جای آن ها ستاره های پنج گوش نصب شد.
کاخ اسماعیلیه باکو در اختیار سازمان ها و نهادهای مختلفی چون کمیسیون باستان شناسی، جامعه فرهنگی ترکی و علوم اتحاد جماهیر شوروی بوده اما امروزه به عنوان آکادمی ملی علوم آذربایجان مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید