کاخ شیروان شاه یکی از جاذبه های گردشگری باکو است که توسط پادشاه آن زمان ابراهیم یکم در شهر باکو بنا نهاده شد. پیش از آن شهر شماخی به عنوان پایتخت شناخته می شد اما با وقوع زلزله و ویرانی که در این شهر به وجود آمد تصمیم گرفته شد پایتخت را به باکو منتقل کنند.
پس از فتح آذربایجان توسط سلسله صفویه این کاخ به ویرانه ای تبدیل شد اما بعدها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به عنوان موزه ای مرکزی معرفی شد و توانست در لیست یونسکو قرار بگیرد.
کاخ شیروان شاه شامل ساختمان اصلی کاخ، دیوان خانه، مقبره، مسجد و… می باشد.

 

بنای اصلی

 

بنای اصلی این کاخ شامل دو طبقه است که حدود ۵۰ بعد دارد و سه راه پله پیچ در پیچ قسمت های بیرونی را به هم وصل می کنند.

 

دیوان خانه

 

دروازه کوچکی در سمت چپ حیاط اصلی کاخ شما را به دیوان خانه می رساند. دیوان خانه یا همان ساختمان گنبدی شکل هشت ضلعی که شاه شیروانی خلیل الله اول جلسه دیوان خود را اولین بار در آنجا برگزار کرد.

 

مقبره

 

مقبره ای به شکل مستطیل که بر روی آن قبه ای شش گوش قرار دارد و قسمت های بیرونی آن با ستاره های مختلف تزیین شده است. طبق کتیبه ای که بر درب ورودی قرار دارد این مقبره متعلق به مادر و پسر بزرگترین پادشاه سلسله شروان شاهان است.

 

مسجد

 

مسجد کاخ دارای سه ورودی است که یکی متعلق به شاه بوده، یکی برای زنان و دیگری هم برای کارکنان کاخ تعبیه شده است. مقبره سید یحیی که محققی سلطنتی بود در قسمت جنوبی این مجموعه قرار دارد.
برای بازدید از این کاخ می توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ورودی از گوشه و کنار این مجموعه دیدن کنید و لذت ببرید. اگر بدون لیدر از این کاخ دیدن می کنید می توانید با پرداخت چند منات اضافه از راهنمای صوتی انگلیسی استفاده کنید و اطلاعات جالبی را از تاریخچه قصر به دست آورید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید