یادمان نسل کشی ارمنی ها نام یک بنایی در ایروان است که برای یادبود کشته شدگان ارمنی به دست ترکان عثمانی ساخته شده است. این بنا بر فراز دره هرازدان قرار دارد و در پنجاهمین سالگرد نسل کشی ارمنی ها برپا شد.
نام این بنا در زبان ارمنی زیزرناکابرت به معنای قلعه ی پرستو ها می باشد.
این بنا شامل ۱۲ ستون همگرا می باشد که نشان دهنده ی ۱۲ استانی است که ارمنی ها در آنجا کشته شدند. در میان این ستون ها آتشی قرار گرفته که همیشه در آن روشن است و نشانه ی روح و روان خاموشی ناپذیر ارمنی هاست. یک ستون سوزنی شکل با ارتفاع ۴۴ متر در کنار ستون ها واقع شده  که بیانگر زایش دوباره مردم ارمنی است. هر ساله ۲۴ آوریل ارمنی ها در این مکان جمع می شوند و یاد و خاطره ی ۱ میلیون و نیم ارمنی بی گناه که به طرز وحشتناکی کشته شدند را گرامی می دارند.
در کنار این بنا موزه قتل عام ارامنه نیز وجود دارد. موزه در دو طبقه بنا شده و با عکسها، گزارش های روزنامه ها، فیلمها، خاطره ها و نوشته های برخی شهروندان آلمان، انگلستان و آمریکا، ماجرای وحشتناک کشتار ارمنی ها را بیان می کند.
بین موزه و بنای یادبود دیواری به ارتفاع ۱۰۰ متر وجود دارد که از سنگ بازالت ساخته شده و نام برخی از قربانیان نسل کشی بر روی آن حک گردیده است.
یادمان نسل کشی ارمنی ها به این دلیل قلعه پرستو ها نام گرفت که پرستو پرنده ایست که همیشه به آشیانه ی خود باز میگردد حتی اگر آشیانه اش نابود شده باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید