مراحل کاپوتاژ خودرو از صفر تا صد + قیمت و نکات حرفه‌ای

مراحل کاپوتاژ خودرو

هیچکس نیست که از فکر سفر، به وجد نیاید. بازدید از کشورهای مختلف، بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ‌ها و جوامع در سرتاسر جهان فراهم می‌آورد. در میان جمعیتی که با وسایل نقلیه عمومی عازم مقصد می‌شوند، افرادی نیز هستند که تصمیم می‎‌گیرند با ماشین شخصی خود، سفر جاده‌ای را تجربه کنند. برای لذت بردن از این مسافرت هیجان انگیز بدون دردسر، بایستی پیش از حرکت نسبت به انجام مقدماتی ضروری اقدام بفرمایید. دریافت کاپوتاژ خودرو، یکی از مراحل این مقدمات است که مجوزی برای انتقال خودروی شخصی به خارج از مرزهای ایران به حساب می‌آید.

اگر قصد دارید با یار فولادی خود سفر به خارج از کشور را تجربه کنید، بایستی از مراحل کاپوتاژ کردن خودرو به خوبی آگاه باشید. در این مقاله، سفری به دنیای کاپوتاژ ماشین خواهیم داشت و گام به گام پروسه انجام آن را برای شما شرح خواهیم داد.

کاپوتاژ خودرو چیست؟

مزایا و معایب سفر با وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس، بر هیچکس پوشیده نیست. تصور تأخیرهای بالقوه، هزینه بالای خرید بلیط به ازای هر نفر، ازدحام جمعیت و احتمال گذران تایمی آزاردهنده، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد تصمیمی هیجان انگیز برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور بگیرند. این ایده فوق العاده، به شرط دریافت مجوزهای مشخصی محقق خواهد شد که یکی از آنها، دریافت کاپوتاژ خودرو است.

دریافت کاپوتاژ خودرو (به انگلیسی: Cabotage) به معنای مجوز انتقال کالا یا مسافر از طریق مسیرهای هوایی و آبی از نقطه الف در کشور وطن به نقطه ب در کشور خارجی مقصد است. با دریافت کاپوتاژ ماشین، تا زمانی که این برگه اعتبار داشته باشد می‌توانید به سفرهای خارج از مرزهای ایران و جزایر خلیج فارس (از جمله کیش و قشم) بپردازید.

چرا کاپوتاژ کردن خودرو مهم است؟

قوانین کاپوتاژ خودرو در سطح جهانی رعایت می‌شوند. هدف اصلی از کاپوتاژ کردن خودرو، محافظت از صنایع داخلی و زیرساخت های حمل و نقل، پاک نگه داشتن مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی و صیانت از امنیت ملی است. قوانین مربوط به کاپوتاژ ماشین در بیشتر کشورها وجود دارد. اجرای آنها شاید از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، اما اکثر کشورهای جهان برگه کاپوتاژ شما را می‌پذیرند و به شما اجازه ورود خواهند داد.

  1. ترانزیت بین‌المللی: در مدتی که با خودروی شخصی خود به خارج از کشور سفر می‌کنید، از نظر قوانین بین‌المللی در حال انجام یک ترانزیت بین‌المللی هستید. برای انجام ترانزیت، به مجوز یا سندی معتبر از کشور مبدأ نیاز دارید که نشان دهد شما مجوز عبور از مرز سایر کشورها با خودروی خود را دارید. برگه کاپوتاژ خودرو این سند را برای شما فراهم می‌کند.
  2. احراز مالکیت و هویت خودرو: کاپوتاژ ماشین به عنوان سند مالکیت و هویت خودرو در خارج از کشور عمل می‌کند. این برگه شامل اطلاعاتی مانند شماره پلاک، مدل خودرو، مشخصات صاحب خودرو و تاریخ اعتبار کاپوتاژ خواهد بود. در صورت بروز مشکل یا توقف توسط مقامات، برگه کاپوتاژ به شما کمک می‌کند تا ثابت کنید که مالک قانونی خودرو هستید.
  3. معافیت از پرداخت مالیات و عوارض: در برخی از کشورها، خودروهای خارجی که دارای برگه کاپوتاژ معتبر باشند، از پرداخت برخی از مالیات‌ها و عوارض گمرکی معاف می‌شوند. این امر می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه سفر شما را کاهش دهد.
  4. بیمه شخص ثالث: برای رانندگی در بسیاری از کشورهای خارجی، داشتن بیمه شخص ثالث معتبر الزامی است. برگه کاپوتاژ نشان‌دهنده این است که شما برای خودروی خود بیمه شخص ثالث معتبر دارید.
  5. ردیابی و کنترل خودرو: کاپوتاژ خودرو به مقامات گمرکی و پلیس راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف کمک می‌کند تا خودرو شما را ردیابی و کنترل کنند. این امر به ویژه برای جلوگیری از قاچاق خودرو و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مفید است.

    فرایند دریافت کاپوتاژ خودرو

    فرایند دریافت کاپوتاژ خودرو

همانطور که اشاره کردیم، لازمه انجام سفر خارجی با ماشین شخصی، تهیه برخی مدارک و مجوزهاست. لیست مدارک لازم برای سفر خارجی با خودروی شخصی شامل موارد زیر می‎‌شود:

  • کاپوتاژ خودرو؛
  • گواهینامه بین المللی (IDP)؛
  • پلاک ترانزیت؛
  • ویزای جهانگردی با ماشین؛
  • بیمه سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور.

دریافت گواهینامه بین المللی و پلاک ترانزیت، از طریق مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امکان پذیر است. در مراحل بعدی بایستی برای خارج کردن ماشین خود از مرز نسبت به دریافت برگه کاپوتاژ خودرو اقدام کنید

اولین گامی که باید برای آماده سازی مدارک لازم برای خروج خودرو از کشور بردارید، کاپوتاژ کردن ماشین است. کاپوتاژ مدرکی خواهد بود که برای خروج خودرو از مرزها (و انتقال از طریق مرزهای آبی به جزایر خلیج فارس) به آن نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر، با دریافت کاپوتاژ می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه گمرک، در طی یک سال اعتبار کاپوتاژ از مرز رفت و آمد کنید.

لیست مدارک کاپوتاژ ماشین

برای دریافت کاپوتاژ باید مدارک زیر را ارائه بدهید:

  • شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز)؛
  • کارت وسیله نقلیه؛
  • عکس پرسنلی ۳*۴؛
  • شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو؛
  • گواهینامه معتبر (با حداقل یک ماه سابقه رانندگی برای گواهینامه بین المللی یکساله؛ و حداقل ۳ سال سابقه رانندگی برای دریافت گواهینامه بین المللی ۳ ساله)؛
  • سند و فاکتور خودروی شخصی؛
  • گواهینامه بین المللی (در صورت وجود)؛
  • ترجمه مدارک خودرو از یک مؤسسه معتبر؛
  • بیمه نامه ایرانی خودرو؛
  • پاسپورت معتبر.

مراحل اقدام برای دریافت کاپوتاژ به صورت حضوری

در این مرحله احتمالاً می‌پرسید: «برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم؟» برای اقدام جهت کاپوتاژ کردن خودرو، بایستی با در دست داشتن مدارک لازم به اداره گمرک محل زندگی خود مراجعه بفرمایید. علاوه بر ارائه مدارک، خودروی شما (با صندوق خالی و بدون سرنشین) نیز بایستی توسط باسکول اداره گمرک وزن شود. بعد از توزین خودرو و ثبت وزن خالص آن، می‌توانید ادامه مراحل کاپوتاژ کردن خودرو را انجام بدهید. با طی این مراحل، می‌توانید در کمتر از یک روز پروسه کاپوتاژ کردن خودرو را به اتمام برسانید.

کاپوتاژ خودرو به شیوه اینترنتی

اقدام برای دریافت کاپوتاژ خودرو، از طریق آنلاین نیز قابل انجام خواهد بود. البته برای این کار بایستی پیشتر به واحد انفورماتیک اداره گمرک مراجعه کنید و رمز EPL و کد لازم را از سیستم واحد انفورماتیک گمرک دریافت نمایید تا ادامه فرایند کاپوتاژ ماشین را انجام بدهید.

مراحل اقدام آنلاین برای دریافت برگه کاپوتاژ

  • ورود به سایت کاپوتاژ خودرو (سامانه EPL)؛
  • ورود اطلاعات شخصی، لاگین در حساب کاربری و انتخاب گزینه «دوراظهاری خروج موقت»؛
  • تکمیل فرم؛
  • بارگذاری مدارک درخواست شده؛
  • انتخاب گمرک اظهاری؛
  • دریافت سریال ثبت؛
  • وارد کردن شماره پلاک و VIN خودرو؛
  • ثبت نهایی اطلاعات؛
  • دریافت کد رهگیری؛
  • مراجعه حضوری به اداره گمرک برای بازرسی خودرو.

هزینه کاپوتاژ خودرو چقدر است؟

هزینه کاپوتاژ خودرو چقدر است؟

هزینه های دریافت برگه کاپوتاژ خودرو در سال ۱۴۰۳، افزایش حدوداً ۳۰ درصدی در مقایسه با سال پیش داشته است. مجموع هزینه پایه گمرک کاپوتاژ خودرو که بایستی پیش از شروع سفر خود بپردازید، چیزی حدود ۵ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان خواهد شد. البته دقت داشته باشید که بسته به مدل و سال ساخت خودروی شما، ممکن است هزینه نهایی چیزی بیشتر از این مبلغ تمام شود. در ادامه، جزئیات این هزینه را برای شما توضیح خواهیم داد.

جدول هزینه های کاپوتاژ ماشین در سال ۱۴۰۳

 

خدمات هزینه (تومان)
هزینه برگه کاپوتاژ ۳۰۰ هزارتومان
ترجمه گواهینامه ماشین یا موتور (یکساله) ۴۶۰ هزارتومان
ترجمه گواهینامه ماشین یا موتور (سه ساله) ۱ میلیون و ۳۲۰ هزارتومان
دفترچه مالکیت ۴۰۰ هزارتومان
پلاک ترانزیت خودرو ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان
پلاک ترانزیت موتور ۵۶۰ هزارتومان
علامت CD و IR ۲۰ هزارتومان
کارنه دوپاساژ ۵ برگ (اختیاری) ۹۰۰ هزارتومان
تایید سوابق مدارک بین المللی (گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و…) ۱۰۰ هزارتومان
کارت عضویت ۱۹۰ هزارتومان
مجموع هزینه کاپوتاژ ۵ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان

 

نکات دریافت برگه کاپوتاژ

  • کاپوتاژ خودرو شما، یک سال اعتبار خواهد داشت. اگر قصد ادامه مسافرت را داشته باشید بایستی کاپوتاژ ماشین را تمدید کنید.
  • پیش از سفر، بایستی ۹۰ درصد مابه‌التفاوت نرخ بنزین در ایران نسبت به کشور مقصد را پرداخت نمایید.
  • دقت داشته باشید که کاپوتاژ به نام ماشین ثبت می‌شود. بنابراین اگر قصد داشته باشید زمانی ماشین خود را به فروش برسانید و کاپوتاژ همچنان اعتبار داشته باشد حتماً نسبت به ابطال آن اقدام کنید.
  • برای ابطال کاپوتاژ خودرو، بایستی به اداره گمرک مراجعه کنید و مراحل لازم را انجام بدهید.
  • دقت کنید که مدل و سال ساخت خودروی شما، با شرایط دریافت کاپوتاژ و سیاست‌های کشور مقصد همخوانی داشته باشد.
  • مدل خودرو برای کاپوتاژ حائز اهمیت است. برای مقاصد امنیتی و حفاظتی، از صدور کاپوتاژ ماشین برای برخی مدل‌ها که مربوط به پیش از سال ۲۰۱۰ باشند، جلوگیری می‌شود.
  • دریافت برگه کاپوتاژ خودرو برای آغاز سفر به خارج از کشور کافی نخواهد بود. بایستی نسبت به تهیه سایر اسناد ترانزیت خودرو نیز اقدام نمایید.
  • ترجمه گواهینامه و مدارک خود را به یک مرکز رسمی بسپارید؛ در غیر این صورت وجاهت قانونی نخواهد داشت.

سفر بی‌دردسر در خارج از کشور با ماشین اجاره‌ای

سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور شاید در نگاه اول گزینه‌ای عملی و کم خرج به نظر برسد، اما هزینه‌های پنهان فراوانی دربر خواهد داشت. ممکن است مجموع این هزینه‌ها، باعث شود مخارج سفر خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌کردید برای شما آب بخورد. علاوه بر آن، دردسرهای رانندگی طولانی برای ساعات خسته کننده و طاقت فرسا نیز از لذت و هیجان سفر می‌کاهند. با این اوصاف، چطور می‌توان در مقصد در کمال آزادی و بدون پرداخت کرایه‌های کمرشکن وسایل نقلیه درون شهری به گردش پرداخت؟

پیشنهاد ما این است که سختی عزیمت به مقصد را با انتخاب وسایل نقلیه عمومی بر خود آسان کنید. بعد از رسیدن به مقصد، می‌توانید با اجاره خودرو، همان آزادی و فراغ بال که هیجانش را داشتید را در اختیار داشته باشید! اجاره خودرو با هزینه ای بسیار کمتر از مجموع مخارج دریافت برگه کاپوتاژ، گواهینامه بین المللی، پرداخت مخارج گمرک، بنزین و… به شما اجازه می‎‌دهد تا به گشت و گذار بپردازید. شرط محقق شدن این امر، انتخاب یک مؤسسه اجاره خودروی مناسب و قابل اطمینان خواهد بود. اما در خارج از کشور، چطور می‌توان به مؤسسات کرایه ماشین اعتماد کرد؟

مؤسسه ایرانی اجاره خودرو سپریس، چاره کار شماست! سپریس این افتخار را دارد که به عنوان یک شرکت اجاره خودرو ایرانی، در جزایر خلیج فارس (کیش و قشم) و کشورهای همسایه از جمله امارات، عمان و ترکیه خدمات اجاره ماشین را برای هم وطنان ارائه دهد. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت، خودروی شخصی را به پارکینگ امن خانه بسپارید، چمدان‌ها را ببندید و عازم سفر شوید.

با اجاره خودرو در تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، قزوین، تبریز، رشت و کلیه شهرستان ها از سپریس این فرصت را دارید که در طی سفر، از رانندگی با خودروهای شیک و خارجی که به ندرت در خیابان‌های ایران دیده می‌شوند لذت ببرید. مزیت سپریس، اینترنتی بودن کامل فرایند اجاره ماشین و ارائه خدمات بیمه کامل با همکاری بیمه سامان است. به این ترتیب می‌توانید در کمترین زمان و بدون دردسرهای کاغذبازی، دریافت مدارک بین المللی و کاپوتاژ، بهترین و مناسب‌ترین ماشین را اجاره کنید و به سیاحت بپردازید.

جمع بندی

دریافت کاپوتاژ خودرو برای انتقال ماشین به خارج از کشور، یک امر الزامی به حساب می‌آید. این قانون در راستای رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و امنیت کشور مقصد وضع شده است. در صورتی که قصد دارید در سفر خود از آزادی کامل برخوردار باشید و حریم خصوصی شما تمام و کمال رعایت شود، سفر با ماشین شخصی گزینه مناسبی خواهد بود. اما دریافت کاپوتاژ، تمدید و ابطال آن می‌تواند دردسرهای خاص خودش را داشته باشد.

امروز فرایند کاپوتاژ کردن خودرو، مدارک لازم، مراحل و هزینه‌های آن را بررسی کردیم. به علاوه نکات مهمی درباره کاپوتاژ ماشین را نیز خاطرنشان نمودیم تا سفری بی‌دردسر و در کمال آرامش داشته باشید.

اگر قصد دارید بدون متحمل شدن هزینه‌ها، دوندگی‌های فراوان برای دریافت کاپوتاژ، پرداخت مخارج لندینگ کرافت، رانندگی‌های طولانی و خسته کننده تا کشور مقصد و هزار و یک مشکل دیگر به سفر بروید، یک پیشنهاد بهتر برای شما ارائه داده‌ایم: سفر با وسایل نقلیه عمومی به کشور مقصد، و استفاده از گزینه اجاره ماشین از سایت سپریس! این گزینه، فرصتی به شما می‎‌دهد تا هر خودرویی که در لیست سپریس به شما چشمک زد کرایه کنید، در خیابان‌ کشورهای امارات، عمان و ترکیه رانندگی کنید، و از سفرتان لذت کاملی ببرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید