اخذ ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن

ویزای شینگن یکی از شناخته شده ترین انواع ویزا است که برای سفر های اروپایی باید اخذ شود.
شینگن یا شنگن به تعدادی از کشورهای اروپایی گفته می شود که قوانین مشترک مرزی و مسافرتی داشته و یک پیمان مشترک را امضا کرده اند.
کشورهای عضو شینگن ۲۶ کشور هستند که شامل آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان، لیختن اشتاین و سوئیس می شوند.
برای ورود به کشورهای عضو شینگن نیاز به ویزای شینگن دارید که بسته به نوع سفر و مدت اقامتتان متفاوت خواهد بود.
البته این موضوع برای اتباع همه ی کشورها صدق نمی کند. به طور مثال از قاره آسیا اتباع کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای شینگن ندارند و می توانند به مدت ۹۰ روز به کشورهای عضو شینگن سفر کنند.

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن به سه دسته کلی تقسیم بندی می شود که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.
۱ – ویزای اتحادیه شینگن
ویزای اتحادیه شینگن که به ویزای گردشگری اروپا معروف است به فرد اجازه می دهد که تا حداکثر ۹۰ روز در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشد. این ویزا به ۳ زیرمجموعه تقسیم می شود.
ویزای شینگن نوع A:
یک نوع ویزای ترانزیت فرودگاهی است که با داشتن آن مسافر فقط اجازه تعویض پرواز را دارد و نمی تواند از فرودگاه خارج شود.
ویزای شینگن نوع B:
با اخذ این نوع ویزا فرد می تواند از کشور های عضو شینگن به عنوان یک معبر استفاده کند و حداکثر طی ۵ روز خود را به کشوری خارج از منطقه شینگن برساند.
ویزای شینگن نوع C:
با داشتن این نوع ویزا شخص می تواند به میزان روزهایی که در ویزای او مشخص شده، در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشد. ویزای نوع C بسته به هدف سفر و شرایط فرد متقاضی صادر می شود و ۳ نوع مختلف دارد.
ویزای یک بار ورود (Single Entry): با داشتن ویزای یک بار ورود فرد می تواند فقط یک بار و تنها به یک کشور عضو شینگن سفر کند.
ویزای دو بار ورود (Double Entry): تفاوت ویزای دو بار ورود با ویزای سینگل این است که فرد دارنده ی ویزا می تواند ۲ بار به کشور های عضو سفر کند. با توجه به اینکه این نوع ویزا فقط در بازه های زمانی مشخصی صادر می شود، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
ویزای چند بار ورود(Multiple Entry): داشتن ویزای مولتی شینگن به شما این امکان را می دهد که هر چند بار که بخواهید به کشورهای عضو شینگن رفت و آمد کنید. البته این ویزا محدودیت زمانی داشته و فقط ۹۰ روز در هر ۶ ماه از سال اعتبار دارد و به محض ورود به هر یک از کشورهای عضو، محاسبه می شود.
۲ – ویزای اعتباری منطقه محدود شینگن
با داشتن این نوع ویزا فرد اجازه دارد تنها به محدوده مشخصی که در ویزای وی درج شده است، سفر کند و حق ورود به دیگر نقاط را ندارد.
این نوع ویزا به طور معمول برای موارد اضطراری مانند ویزای پناهدگان صادر می شود.
۳ – ویزای ملی (NV)
ویزای ملی شینگن یا National Visa که معمولا به عنوان ویزای نوع D شناخته می شود برای افرادی که قصد تحصیل یا راه اندازی کسب و کار را دارند، صادر می شود.
افراد برای کسب این نوع ویزا باید ثابت کنند که پس از اتمام ویزا به کشورشان باز می گردند. ویزای ملی نیز مانند ویزای اتحادیه شینگن به دو دسته یک بار ورود و چند بار ورود تقسیم می شود.
ویزای ملی یک بار ورود: با کسب این نوع ویزا فرد می تواند به صورت بلند مدت در کشورهای عضو شینگن، اقامت داشته باشد. یکی از موارد استفاده از ویزای نوع D یک بار ورود، استفاده از خدمات درمانی است.
ویزای ملی چند بار ورود: این نوع ویزا برای دانشجویان و متخصصان که شرایط زیر را داشته باشند، صادر می شود.
دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در یکی از کشورهای عضو شینگن را داشته باشند و یا برای انجام پروژه های تحقیقاتی عازم سفر هستند. این نوع ویزا یک ساله بوده که قابل تمدید هم خواهد بود.
متخصصان، هنرمندان و ورزشکارانی که به منظور اشتراک گذاری مهارت خود به کشورهای اتحادیه شینگن سفر می کنند.
اشخاصی که به دلیل موارد اضطراری و پزشکی، توانایی سفر کردن را نداشته باشند و ناچار به ادامه ی اقامت در حوزه ی شینگن باشند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن

ویزای شینگن

۱ – فرم تکمیل شده درخواست ویزا: برای اخذ ویزای هر کشوری ابتدا باید فرم درخواست را تکمیل نمایید. این فرم را می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از سفارت مورد نظرتان دریافت نمایید.
۲ – اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها.
۳ – گذرنامه: اصل گذرنامه با حداقل اعتبار شش ماهه و ارائه گذرنامه های قدیمی در صورت وجود.
۴ – عکس پرسنلی: عکس باید رنگی با زمینه سفید بوده و با ظاهر کنونی متقاضی مطابقت داشته باشد.
۵ – گواهی شغلی و اسناد منابع مالی: فیش حقوقی، جواز کسب، گواهی اشتغال به تحصیل و همچنین اسناد ملکی و منابع مالی فرد متقاضی باید همراه با ترجمه ی رسمی ارائه شود.
۶ – بیمه مسافرتی: این بیمه باید حداقل مبلغ ۳۵ هزار یورو را برای تمام مدت سفر پوشش دهد. بیمه مسافرتی به صورتی فردی و گروهی صادر می شود و در تمام کشورهای حوزه شینگن اعتبار دارد.
۷ – واچر هتل: در صورتی که برای شما دعوتنامه ای ارسال نشده باشد بایستی واچر هتلی را که مدت زمان اقامت شما را پوشش دهد به سفارت ارائه دهید.
هرگونه کمبود و نقص در مدارک موجب ریجکت شدن درخواست شما می شود. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق توصیه می شود دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن را مطالعه بفرمایید.

هزینه اخذ ویزای شینگن

هزینه ویزای شینگن بسته به نوع آن تعیین می شود. اگر ویزای مولتی داشته باشید می توانید با پرداخت یک بار هزینه به تمامی کشورهای عضو شینگن سفر کنید.
این هزینه برای برگسالان با کودکان متفاوت است. هزینه اخذ ویزای شینگن برای اقامت کوتاه مدت بزرگسالان ۶۰ یورو و برای اقامت بیش تر از ۹۰ روز ۹۰ یورو است. برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال هزینه ای ۳۵ یورویی باید پرداخت شود و کودکان زیر ۶ سال معاف از پرداخت هزینه هستند.
همچنین برای دارندگان پاسپورت های دیپلماتیک، دانشجویان جهت سفر آموزشی و کسانی که خانواده هایشان ملیت اروپایی دارند این هزینه ها رایگان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید