چگونه استعلام ممنوع الخروجی از کشور بگیرید؟

ممنوع الخروجی

امکانی فراهم شده تا هموطنان عزیز بتوانند استعلام ممنوع الخروجی را به‌صورت اینترنتی انجام دهند. در این مقاله نحوه انجام این کار را با یکدیگر مرور می‌کنیم. با تریپ آنلاین همراه  شوید.

پس از درخواست‌های مکرر هموطنان برای سهولت امر استعلام ممنوع الخروجی از کشور، قابلیتی توسط سازمان ثبت اسناد املاک کشور ثبت شده است.

تا قبل از توسعه چنین سامانه‌ای، هر شخصی که قصد خروج از کشور را داشت، برای بررسی ممنوع الخروج بودن خود می‌بایست به اداره گذرنامه رجوع می‌کرد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، سامانه‌ای به آدرس exitban.ssaa.ir توسعه یافت تا کاربران تنها با چند کلیک به‌صورت لحظه‌ای از ممنوع الخروج بودن خود آگاه شوند.

با رفتن به آدرس ذکر شده، وارد صفحه‌ای خواهید شد که کد ملی‌تان را می‌خواهد. پس از وارد کردن کد ملی خود یا اطرافیانتان می‌توانید استعلام ممنوع الخروجی آن شخص را دریافت کنید.

سایت استعلام ممنوع الخروجی

چه کسانی از استعلام ممنوع الخروجی رد می‌شوند؟

ممنوع الخروجی شامل ۵ گروه از هموطنان می‌شود:

بدهکاران قطعی مالیاتی
بدهکارانی که بدهی آن‌ها با حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه سازمان ثبت اسناد و املاک محرز شده باشد.
افرادی که در خارج از ایران به دلیل ارتکاب به جرم مانند سرقت، کلاه‌برداری یا موارد دیگر از سوءشهرت برخوردارند.
کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند. سفر چنین افرادی درواقع به تشخیص مقامات قضایی مخالف با مصالح جمهوری اسلامی ایران است.
افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری مانند پدر، شوهر یا … محول شده است.

 

مدت اعتبار ممنوع الخروجی چقدر است؟

طبق ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم، دادگاه می‌تواند قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر کند. این حکم به مدت ۶ ماه اعتبار دارد، ولی اگر دادگاه لازم بداند امکان تمدید آن وجود دارد.

فرد ممنوع الخروج‌شده پس از ۲۰ روز از ابلاغ حکم می‌تواند در دادگاه تجدید نظر استان نسبت به این موضوع اعتراض کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید