الان کانادا برم یا استرالیا؟

کانادا و استرالیا، هر دو جزء کشورهای برتر جهان در زمینه پذیرش مهاجر و ارائه سطح بالای کیفیت زندگی در همه معیارها از جمله پیشرفت، رفاه، حقوق بشر، اقتصاد، کیفیت تحصیل و… هستند. در نتیجه هر دو کشور جزء بهترین و پر تقاضاترین مقاصد مهاجرتی در دنیا قرار دارند و از لحاظ‌هایی دارای شباهت‌های متعدد به یکدیگر هستند. حال سوال اینجاست که در حال حاضر مهاجرت به کانادا گزینه بهتر است یا استرالیا؟ مگر همیشه کانادا گزینه ارجح برای ایرانیان نبوده است؟

در این مقاله پاسخ به این سوالات را از طریق مقایسه فاکتورهای اصلی مهاجرت به این کشورها و زندگی در آن‌ها بررسی خواهیم کرد. همچنین مقایسه به نسبت جامع‌تری میان تحصیل در کانادا و استرالیا به دلیل محبوبیت و ارجحیت این روش مهاجرتی خواهیم داشت.

مقایسه سیاست‌های جذب مهاجر

هم کانادا و هم استرالیا همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، جزء بهترین کشورهای جهان در زمینه پذیرش مهاجران از سراسر جهان هستند؛ هم از بابت کمیت و هم کیفیت. بنابراین سیاست‌های جذب مهاجر هر دو کشور، بسیار خوب، کارآمد و منصفانه است.

در حالی که هم‌اکنون به عقیده بسیاری، تعداد مهاجران در کانادا در حال اشباع است اما همچنان دولت این کشور، همه توان و انرژی خود را در زمینه جذب روزافزون مهاجران، دانشجویان و نیروی کار بین المللی مستعدبه کار می‌برد. اما استرالیا ضمن مهاجرپذیر بودن، در زمینه کمیت و کیفیت مهاجران مورد پذیرش ، محتاطانه‌تر برخورد می‌کند. بنابراین در یک کلام، مزیت کانادا این است که بیشتر و راحت‌تر مهاجر می‌پذیرد اما مزیت استرالیا، کیفیت بالاتر و کنترل شده‌تر جمعیت مهاجر است و اصالت بافت جمعیتی استرالیا بسیار بهتر حفظ شده است.

مقایسه شاخص‌های کیفی زندگی و حقوق بشر

در جدول زیر به طور کلی، اصلی‌ترین شاخص‌ها در زمینه‌های کیفیت زندگی، رفاه و حقوق بشر در کانادا و استرالیا با یکدیگر مقایسه شده است:

معیار رتبه کانادا رتبه استرالیا
دموکراسی ۱۳ ۱۴
امنیت ۱۱ ۲۰
شادی و رضایت مردم ۱۵ ۱۰
رفتار دوستانه ۲۳ ۲۲
دوری از نژادپرستی ۲ ۱۲
کمترین میزان خشونت ۱۱ ۲۲
سطح سواد مردم ۲ ۹
برابری جنسیتی ۳۰ ۲۶
ملی‌گرایی ۱۳ ۵

مقایسه تحصیل در کانادا با استرالیا

هم کانادا و هم استرالیا جزء بهترین و بزرگترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در دنیا هستند. کانادا و استرالیا تا آغاز سال ۲۰۲۴ در زمینه بزرگی جمعیت دانشجویان بین المللی به ترتیب در رتبه‌های ۳ و ۵ جهانی قرار داشته‌اند. همچنین تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کانادا و استرالیا همواره در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا با رتبه‌های زیر ۱۰۰ و ۲۰۰ جهانی رتبه بندی می‌شوند؛ به خصوص استرالیا که در رتبه بندی QS سال ۲۰۲۴ تعداد ۹ دانشگاه برتر آن همگی در رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهانی قرار گرفته‌اند. بنابراین هر دو کشور بهترین مقاصد تحصیلی در جهان محسوب می‌شوند.

همچنین نکته قابل توجه دیگر است که در حال حاضر هم تحصیل در استرالیا و هم تحصیل در کانادا، بهترین، مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به هر دو کشور می‌باشد؛ به طوری که در صورت اقدام به موقع و کامل بودن مدارک، کل زمان پروسه مهاجرت شما به کانادا و استرالیا به ترتیب به کمتر از ۸ و ۶ ماه خواهد رسید.

تا ابتدای سال ۲۰۲۴ کانادا میزبان نزدیک به ۱ میلیون و استرالیا میزبان تقریبا ۷۰۰ هزار نفر دانشجوی بین المللی در خود بوده است. از نظر کمیتی، باید گفت که کانادا در هر سال تحصیلی، تعداد دانشجویان بین المللی بیشتری می‌پذیرد؛ اما به همان نسبت تعداد متقاضیان آن بیشتر و در نتیجه رقابت برای آن بالاتر است. در عین حال که استرالیا دارای سیستم آموزشی و دانشگاه‌های قوی‌تر بوده، دارای رقابتی متناسب‌تر و همچنین انعطاف پذیری‌های بیشتر برای پذیرش دانشجویان بین المللی است.

مقایسه وضعیت اشتغال و بازار کار

وضعیت اشتغال و بازار کار در هر دو کشور کانادا و استرالیا چه برای جمعیت بومی و چه برای جمعیت مهاجر بسیار خوب و مساعد است؛ به ویژه برای دانشجویان فارغ التحصیل شده در این کشورها. اولویت کار و اشتغال در کانادا و استرالیا ابتدا برای شهروندان هر کدام از این کشورها بوده، اولویت دوم دانشجویان فارغ التحصیل در این کشورها و اولویت سوم متقاضیانی هستند که به طور مستقیم برای ویزای کار اقدام می‌کنند. البته سخت بودن اخذ ویزای کاری به صورت مستقیم بیشتر برای اتباع کشورهایی مانند ایران صادق است؛ وگرنه ویزای کار برای بسیاری از اتباع کشورهای دیگر به مراتب راحت‌تر است.

در راستای مقایسه دو کشور در زمینه کار و اشتغال، باید گفت که اغلب مواقع از جمله در حال حاضر، کشور استرالیا با اختلافی مشخص، در زمینه در دسترس بودن مشاغل، کمتر بودن نرخ بیکاری، بیشتر بودن حقوق‌ها و دستمزدها، مزایای شغلی، رضایت شغلی و… نسبت به کانادا در وضعیت بهتری قرار دارد.

مقایسه هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در هر دو کشور کانادا و استرالیا متناسب با میزان حقوق‌ها و دستمزدها می‌باشد. انتخاب شهر و محل زندگی شما نیز بسیار در این امر موثر خواهد بود. برای مثال، انتخاب شهرهایی مانند تورنتو یا ونکوور در کانادا یا شهرهایی مانند سیدنی، بریزبن یا ملبورن در استرالیا، باعث می‌شود فکر کنید که هزینه‌های زندگی در کانادا و استرالیا بسیار بالاست؛ اما در شهرهای اصلی و بزرگ کانادا و استرالیا، به همان نسبت که هزینه‌های زندگی گران‌تر بوده، حقوق‌ها و دستمزدها نیز بالاتر است.

مطابق با آخرین گزارش وبسایت World Population Review، استرالیا در رتبه ۱۱ و کانادا در رتبه ۲۱ گران‌ترین کشورها در نظر گرفته شده‌اند. اما این رتبه بندی‌ها بدون در نظر گرفتن حقوق‌ها و دستمزدهاست؛ چرا که با در نظر گرفتن حقوق‌ها و دستمزدها، خواهید دید که استرالیا از کانادا جلو می‌زند و فارغ از بیشتر بودن هزینه‌های زندگی، امکان پس‌انداز پول و درآمد در استرالیا بیشتر از کاناداست

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید