جزیره لاوان کجاست؟ آشنایی با دانستنی های جالب جزیره لاوان

جزیره لاوان کجاست؟ اگر شما هم اسم این جزیره را شنیده‌اید، حتماً می‌خواهید بدانید که این جزیره زیبا کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ لاوان یکی از مهمترین و زیباترین جزیره‌هایی است که در کشور ایران و در خلیج فارس قرار دارد. در گذشته لاوان زیاد شناخته شده نبود اما این روزها، به‌دلیل وجود اقامتگاه و رستوران‌های متنوع در این جزیره و همچنین هواپیما برای مسافرت، بسیاری از افراد بلیط هواپیما لاوان را تهیه کرده و از بودن در این جزیره زیبا لذت می‌برند. در ادامه به بیان اطلاعات بیشتری در مورد لاوان می‌پردازیم.

جزیره لاوان کجاست؟

پس از جزیره کیش و قشم این جزیره بزرگ‌ترین جزیره در خلیج‌ فارس به‌شمار می‌رود که در استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد. از نظر مکانی این جزیره زیبا در ۲۸ کیلومتری ساحل جزیره نخیلو واقع شده و از سمت شرق نیز به جزیره شیدور و از سمت شمال شرقی نیز به بندر مقام می‌رسد.

مساحت لاوان تقریباً تقریباً ۸۱ کیلومتر بوده و جمعیتی بالای ۱۲۰۰ نفر دارد. جمعیت این جزیره بیشتر از عرب‌ها و امام محمد ادریس شافعی بوده و فارس و عرب در این جزیره در کنار هم زندگی می‌کنند.

تاریخچه جزیره لاوان

به‌دلیل موقعیت استراتژیکی، از گذشته تا به حالاین جزیره بسیار موردتوجه نظامیان و حاکمان قرار گرفته است. نام قبلی لاوان شیخ شعیب یا شیخ بوشعیب بود که در سال ۱۳۷۷ نام این جزیره به درخواست شرکت ملی نفت ایران به لاوان تغییر پیدا کرد.

لاوان نوعی کلمه عربی بوده و معنای مامور تقسیم آب قنات را به فارسی دارد. در این مکان، نه‌تنها یک طبیعت بی‌بکر و چشم‌نواز را خواهید دید، بلکه از دیدن انواع گونه‌های جانوری ازجمله آهو، گوسفندان وحشی، لاک‌پشت‌ها، پرندگان دریایی و علاوهبراین، انواع گونه‌های گیاهی مانند درخت خرما، اسفناج وحشی، ترشک، اسفند رومی، برشنک و… نیز لذت می‌برید.

آشنایی با فرهنگ و آداب رسوب جزیره لاوان

ساکنان این جزیره زیبا مانند سایر نقاط جهان برای خود آداب و رسومی دارند. البته بسیاری از آداب و رسوم ساکنان لاوان دقیقاً مانند دیگر مناطق ایران بوده و از این دسته از آداب و رسوم مشترک می‌توان به چهارشنبه سوری، شب یلدا، جشن نوروز، مراسم‌های فرهنگی، عزاداری‌های ماه محرم و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از جشن‌های مهم این جزیره جشن نوروز صید است که در یکم مرداد و درست در روز پایان صید برپا می‌شود. مردم بومی در این جشن برای تشکر از خدا با پوشیدن لباس‌های محل و گرفتن جشن مراسمی بسیار زیبا برگزار می‌کنند. از مهمترین آداب این جشن می‌توان به شنا کردن، انداختن لباس‌های کهنه در آب و خواندن دعای لوین اشاره کرد.

از دیگر مراسم‌های این جزیره، مراسم زنبیل‌گردانی بوده که برای کودکانی برگزار می‌شود که بعد از دوسال هنوز شروع به راه‌رفتن نکرده‌اند. در این مراسم، این کودکان داخل زنبیل قرار داده شده و بچه‌های بزرگ‌تر شروع به خواندن شعر برای آن‌ها می‌کنند.

مردم لاوان معتقدند که این کار باعث راه‌رفتن بچه‌های کوچک خواهد شد. از دیگر جشن‌های جزیره لاوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جشن میگو

  • جشن نخل و خرما

  • مولودی خوانی

  • مراسم عید قربان

آشنایی با روستاهای جزیره لاوان

لاوان از دهستان‌های توابع کیش بوده و روستاهای زیادی در آن وجود دارند. همه این روستاها مسکونی نبوده و تنها بعضی از آن‌ها مسکونی هستند و گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های این روستاها لذت ببرند. مهمترین این روستاها، روستاهای لاز، کفیله و لازه هستند.

وضعیت اقتصادی جزیره لاوان چگونه است؟

مردم در گذشته بیشتر از طریق صید مروارید هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کردند؛ اما این روزها علاوه‌بر صید مروارید افراد ماهیگیری نیز انجام می‌دهند.

همچنین، این جزیر سرشار از منابع نفتی بود و تاسیسات شرکت نفت در آن قرار دارد؛ به همین دلیل، این روزها بسیاری از ساکنین جزیره در این تاسیسات نفتی مشغول به کار شده‌اند. با وجود حاصلخیز بودن خاک جزیره، بارندگی در آن بسیار کم بوده و نمی‌توان در این خاک فعالیت‌های کشاورزی انجام داد.

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان

بهترین زمان برای سفر به جزیره لاوان وابسته به ترجیحات شما و شرایط جوی است. اما به طور کلی، فصل زمستان و بهار معمولاً به عنوان بهترین زمان برای سفر به این جزیره در دریاچه خلیج فارس در ایران شناخته می‌شوند. در این فصل‌ها هوا آب و هوای مطبوعی دارد و شما می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی و فعالیت‌های تفریحی در جزیره لاوان بهره‌ برده و لذت ببرید.

چطور به جزیره لاوان سفر کنیم؟

برای سفر به جزیره لاوان، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

۱. قایق: می‌توانید از سواحل نزدیک به جزیره لاوان، مانند بندرعباس، با قایق یا کشتی به این جزیره سفر کنید. بسیاری از تورهای دریایی نیز این خدمات را ارائه می‌دهند.

۲. هواپیما: اگر قصد دارید سفری راحت‌تر و سریعتر داشته باشید، می‌توانید از فرودگاه بندرعباس پرواز داخلی به جزیره لاوان رزرو کنید. البته امکان رزرو بلیط هواپیما تهران لاوان نیز وجود دارد و باید در وب سایت هایی مثل فلای تودی پرواز موردنظر در تاریخی که قصد سفر دارید را بررسی کنید.

۳. کشتی: بعضی از کشتی‌ها از بندرهای مختلفی مانند بندرعباس به جزیره لاوان رفت و آمد می‌کنند. این گزینه برای افرادی که از دریانوردی لذت می‌برند، مناسب است. قبل از هر گونه سفر، بهتر است با شرایط و زمانبندی مربوط به هر گزینه آشنا شوید و برنامه‌ریزی خود را مطابق با نیازهای خود انجام دهید.

لاوان، تکه ای از بهشت

جزیره لاوان یکی از جزایری است که در خلیج فارس واقع شده و از نظر مساحت یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس بعد از قشم و کیش به‌شمار می‌رود. در گذشته گردشگران زیادی از این جزیره بازدید نمی‌کردند؛ اما ساخت اقامتگاه و رستوران در این جزیره باعث شده تا لاوان نیز پذیرای گردشگران شود.

مردم این جزیره از طریق ماهیگیری، صید مروارید و کار در تاسیسات نفتی درآمد کسب می‌کنند. ساکنان آن فرهنگ و آداب و رسوم خود را داشته و مراسم‌های آن‌ها بسیار جذاب و دیدنی هستند. برای سفر به این جزیره بهتر است از تورهای داخلی استفاده کنید و با بلیط لاوان مستقیم به جزیره بروید و مطمئن شوید که بازدید از این جزیره نیازی به مجوز نداشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید