در مورد کشور دومینیکا چه می دانید؟

دومینیکا

کشور دومینیکا که به آن لقب بهشت دومینیکا را داده‌اند، یک جزیره خوش آب‌وهوا در حوزه دریای کارائیب است که مردمی خون‌گرم و صمیمی دارد. دومینیکا یکی از مناطق توریستی محسوب می‌شود و تعداد گردشگرهایش به‌اندازه‌ای است که گردشگری تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد این کشور شده است.

تاریخ دومینیکا

دومینیکا نسبت به کشورهای تاریخی، قدمت چندان زیادی ندارد و زمان بسیاری از کشف آن نگذشته است. اولین بار کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ دومینیکا را کشف کرد و این کشور تا مدت‌ها مستعمره کشورهای مختلفی مثل فرانسه و بریتانیا بود و سپس مستقل شد.

 

موقعیت جغرافیایی دومینیکا

کشور دومینیکا درواقع یک جزیره است که در شرق دریای کارائیب قرار دارد. جمعیت این کشور کوچک ۷۵۰ کیلومتری حدود ۷۲ هزار نفر است و به ۱۰ منطقه تقسیم می‌شود که به هرکدام از آن‌ها یک پریش می‌گویند.

پایتخت دومینیکا شهری به‌نام روسو است که به‌دلیل زیبایی و جاذبه‌هایش توریست‌های زیادی را به‌خود جذب می‌کند. شهر پورتسموث هم که قبلا پایتخت دومینیکا بوده، دومین شهر بزرگ و مهم این کشور محسوب می‌شود.

ازجمله جاذبه‌های گردشگری مهم کشور دومینیکا آبشار ویکتوریاست که در پارک ملی این کشور قرار دارد. پارک ملی دومینیکا که لقب جواهر دومینیکا را به آن اختصاص داده‌اند، درعین زیبایی و بکر بودن، عجیب و گاهی خوف‌انگیز هم هست. این پارک ملی با مساحت بیشتر از ۱۷ هزار هکتار، چشمه‌ها و حوضچه‌های آب گرم زیادی دارد.

آب‌وهوای دومینیکا

دومینیکا دارای آب و هوای استوایی با دمای گرم و مرطوب در تمام طول سال است. میانگین دمای بالای هوا در دومینیکا تابستان ۳۲ درجه سانتیگراد و کمینیه دما در زمستان ۲۱.۷ درجه سانتیگراد است. آب و هوا در کشور دومینیکا به طور کلی معتدل و مطبوع است و نسیم‌های دریایی گرمی میوزد. در دومینیکا آب و هوا تأثیرات اقیانوس اطلس، دریای کارائیب و باد‌های تجاری شمال شرقی مشخص می‌شود.

فرهنگ دومینیکا

اکثر ساکنان دومینیکا از نسل برده‌هایی هستند که در زمان کشف این کشور از فرانسه آورده شدند؛ هرچند که افرادی از ملیت‌ها و نژادهای مختلف هم در دومینیکا زندگی می‌کنند و همین امر باعث گوناگونی فرهنگی در این کشور شده است. بخش عمده این گوناگونی شامل فرهنگ فرانسوی و بریتانیایی است.

فرهنگ دومینیکا بسیار شبیه به فرهنگ مردم آفریقاست و جشن و پایکوبی و رویدادهای زیادی در این کشور برگزار می‌شود که مربوط به موسیقی، رقص، کشاورزی و… است. مهم‌ترین جشنواره دومینیکا کارناوال موسیقی کریول در ماه اکتبر است.

زبان رسمی کشور دومینیکا انگلیسی است؛ هرچند که به‌خاطر ملیت‌های مختلفی که در این کشور زندگی می‌کنند، زبان فرانسوی و کارائیبی هم در دومینیکا رواج دارد. برخی از افراد قدیمی‌تر دومینیکا به زبانی به‌نام زبان کریولی هم صحبت می‌کنند که منشا فرانسوی دارد.

مردم کشور دومینیکا انسان‌های گرم‌، صمیمی، دوست‌داشتنی و مهربانی هستند و به برخورد خوب با توریست‌ها و مهاجران معروف هستند. اهالی دومینیکا بسیار به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند و زمین و کشاورزی برایشان اهمیت زیادی دارد؛ به‌همین دلیل شعارشان این است: پس از خدا، زمین.

دین اکثر مردم کشور دومینیکا مسیحیت است؛ اما ادیانی مثل اسلام، بوداییسم و هندوییسم نیز در آن رواج دارد.

کشور دومینیکا در شرق دریای کارئیب قرار دارد

اقتصاد دومینیکا

اقتصاد کشور دومینیکا در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته؛ ازجمله دلایل پیشرفت اقتصادی این کشور عواملی مثل گردشگری، سرمایه‌گذاری افراد خارجی و همینطور کشاورزی است. پس از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، کشور دومینیکا در دو سال بعدی دچار تحول و رشد اقتصادی شد که بیشتر آن را هم مدیون گردشگری و کشاورزی است.

ایرانی‌ها هم در اقتصاد دومینیکا نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند، زیرا شرکت‌های زیادی در این کشور تاسیس کرده‌اند که عمدتا هم در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کنند و بعد از آن هم تعداد شرکت‌های خدماتی ایرانی در دومینیکا زیاد است. این شرکت‌ها باعث گردش مالی زیادی در این کشور می‌شوند.

سیاست دومینیکا

دومینیکا کشوری با حاکمیت جمهوری دموکراتیک پارلمانی است که روسای آن نخست‌وزیر و رییس‌جمهور هستند. دو حزب کارگر و متحد کارگران احزاب اصلی این کشور هستند و قوانین اصلی آن شامل حق زندگی، آزادی شخصی و آزادی بیان می‌شوند که عملکرد باقی قوانین تحت این سه قانون است.

اخذ پاسپورت دومینیکا

پاسپورت دومینیکا یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا محسوب می‌شود و دارندگان آن می‌توانند بدون ویزا یا با داشتن ویزای فرودگاهی به بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا سفر کنند؛ حتی کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و چین. دلیل این امر تصمیم دولت دومینیکا برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور و پیشرفت اقتصادی آن است که از سال ۱۹۹۳ ارائه شد.

این برنامه باعث شد که برنامه مهاجرتی دومینیکا تبدیل به یکی از سریع‌ترین و بهترین برنامه‌های اخذ پاسپورت و شهروندی شود و با کشورهای پیشرفته‌ای مثل کانادا رقابت کند. شرط اخذ پاسپورت دومینیکا اهدای پول به صندوق‌های دولتی دومینیکا یا سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلفی مثل ساخت هتل، اسپا، خرید املاک و… است؛ بدین‌ترتیب افراد می‌توانند علاوه بر گرفتن پاسپورت، شهروندی این کشور را هم به‌دست بیاورند و حتی تحت شرایطی برای اعضای خانواده خود هم اقامت بگیرند.

کشور دومینیکا کشوری کوچک و دوست‌داشتنی با مردمی مهربان است که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. در سال‌های اخیر به‌خاطر قوانین جدید اخذ پاسپورت، ایرانیان زیادی در دومینیکا سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده‌اند و باعث رونق اقتصاد این کشور شده‌اند. باوجود اینکه اخذ پاسپورت دومینیکا شهروندی دائم و غیرقابل ابطال این کشور را هم به‌همراه دارد، اما اکثر افرادی که با سرمایه‌گذاری، پاسپورت دومینیکا را به‌دست می‌آورند، هدفشان از این کار داشتن ویزایی معتبر برای تردد آزادانه در کشورهای مختلف دنیاست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید