آب انبار باسیلیکا سیسترن یکی از آب انبارهای باستانی و یکی از بناهای با شکوه شهر استانبول است. ریز شهر استانبول صد ها آب انبار باستانی پنهان شده است که در گذشته منبع دخیره و تامین آب بوده اند که بزرگترین آنها آب انبار باسیلیکا سیسترن می باشد.

این مکان تاریخی در حدود قرن سوم یا چهارم قبل از میلاد، به دستور امپراطور بیزانسی، زوستینین اول، ساخته شد. آب انبار به دلیل قرار گرفتن زیر یک ساختمان بزرگ که در آن معاملات تجاری و قانونی صورت می گرفت(این ساختمان را باسیلیکای رومی می نامیدند)،آب انبار باسیلیکا نام گرفت. باسیلیکا در لغت به معنای محل عبادت است و سیسترن نیز به معنای آب انبار یا سرداب می باشد.

آب انبارباسیلیکا سیسترن واقع  در ۱۵۰ متری جنوب غربی کلیسای ایا صوفیه و همچنین در نزدیکی مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی قرار گرفته است.

این بنا وسعتی نزدیک به ۸۹۰۰ متر مربع دارد و حجم آبی حدود ۸۰هزار متر مکعب را در خود جای داده است.این آب انبار شامل ۳۳۶ ستون،هر یک به طول ۹ متر می باشد و در ۱۲ ردیف ۲۸تایی قرار گرفته اند که اکثر آنها بدون حکاکی است.

بر روی یکی از این ستون ها تصاویر چشم پرندگان، خط های شیب دار و اشک حکاکی شده است که با رجوع به متون تاریخی متوجه می شویم این حکاکی ها به منظور قدردانی از برده هایی بوده است که در راه ساخت این آب انبار کشته شده اند.

در حین گردش در این سرداب ممکن است ستون های برعکس مدوسا توجه شما را به خود جلب کند. دو ستون که بر روی پایه های آن ، چهره ای برعکس ازمدوسا، یکی از شخصیت های افسانه ای یونانی، نقش بسته است که وجود آن در آب انبار باسیلیکا، نشان دهنده بیزانسی بودن سازندگان باسیلیکا سیسترن می باشد.افسانه هایی درباره وجود این دو سازه در این مکان نقل می شود اما پژوهشگران بر این باورند که این سرها ی برعکس جهت مستحکم کردن ستون ها در زمان ساخت به کار رفته اند.

در نزدیکی ورودی این جاذبه تاریخی کافه کوچکی قرار دارد که به چند میز و صندلی مجهز است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید