موزه ملی گرجستان یکی از دیدنی های شهر تفلیس می باشد که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از کشور های مختلف جهان می باشد.
این موزه در خیابان روستاولی و نزدیک میدان آزادی تفلیس واقع شده است.
این موزه ملی که یکی از برترین و بزرگ ترین موزه های گرجستان می باشد از ادغام ده موزه مختلف، موزه گالری ملی، چهار موزه خانه سنتی و دو مرکز تحقیقاتی در این زمینه تشکیل شده و در سال ۲۰۰۴ میلادی برای بازدید عموم افتتاح شد.
پیشینه تشکیل نخستین گنجینه گرجستان به ۱۹۰ سال پیس برمی گردد.این موزه ارائه کننده مجموعه های متفاوت با بیش از ۶۰۰۰۰ موضوع می باشد.
این موزه به دلیل ارائه قطعات و سازه های طلایی مربوط به قرن های هجدهم و نوزدهم بسیار معروف شده است.
از مهم ترین مکان ها و آثار در این موزه می توان صومعه زرزما، جام باده، تصویر کنده کاری شده آنچیستخاتی و خاخولی، نمایشگاه های مربوط به مینا کاری، جواهرات و منسوجات هنری مربوط به قرن هشت تا پانزدهم اشاره کرد.
در موزه ملی گرجستان آثار ایرانی مربوط به دوره قاجار بسیار می باشد و دلیل آن این است که بخش وسیعی از کشور گرجستان و شهر تفلیس در این دوران از نواحی شمالی ایران محسوب می شد. بیش از ۳۰۰۰ اشیا مربوط به ایران از دوره هخامنشیان تا دوره معاصر وجود دارد.همچنین در طبقه دوم این موزه سالن بزرگی وجود دارد که نقاشی هایی از هنرمندان ایرانی دوره قاجار به چشم می خورد.
جدا از آثار هنری ایران آثار هنری دیگری همچون روسی،اروپای غربی و شرقی نیز در این موزه وجود دارد.
از آثار گران بهای این موزه می توان ظروف و کوزه های سفالی، اشعار شاهنامه و کتیبه های مختلف مساجد را نام برد.
قرآن های قدیمی، شمشیر سپر، کلاه خود، ظروف شیشه ای و سنگی از جمله آثار هنری تاریخ و تمدن ایران در قسمت موزه هنر های شرقی گرجستان می باشد.
همچنین در این موزه آثاری از نقاشان معروف گرجستانی مانند نیکو پرسمانا شویلی، لادو گودیاشویلی، دیود کاکابیدز و .. نیز وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید