میدان آزادی تفلیس یکی از بهترین اماکن دیدنی و جاذبه گردشگری شهر تفلیس می باشد که در خیابان روستاولی واقع شده است.
این بنا در اوایل قرن ۱۹ در مرکز مربع شکل این میدان ساخته شده است.
این میدان قبلا با نام پاسکوویچ یریوانسکی یک سرهنگ روسی بوده و این عنوان را به خاطر تسخیر شهر ایروان برای امپراطوری روسیه دریافت کرد و بعد از فروپاشی جماهیر اتحاد جمهوری گرجستان در سال ۱۹۱۸ نام این میدان در ابتدای شکل گیری پایه و اساس جمهوری گرجستان تغییر داده شد و میدان لنین نامیده می شد که در نهایت میدان آزادی نام گرفت.
میدان آزادی تفلیس به طور مختصر میدان “یروان” نامیده می شود.
در سال ۲۰۰۶ مجسمه یاد بود آزادی که با نام جرجیس مقدس شناخته می شود در مرکز این میدان ساخته شد که کار طراحی آن را مجسمه ساز مشهور گرجستانی به نام “زوراب تسره تلی” بر عهده گرفت.این مجسمه دارای ارتفاعی حدود ۳۵ متر می باشد و از سنگ گرانیت و ترکیبی از طلا و برنز ساخته شده است.
این میدان به عنوان نمادی برای آزادی و استقلال کشور گرجستان اختصاص یافته است.
میدان آزادی در دوره های تاریخی مختلف با اتفاقات بسیاری که در شهر افتاده، همراه بوده است ولی با همه این اتفاقات و پس از چند بار تغییرات حکومتی همچنان پا بر جا مانده است.از جمله این اتفاقات ترور ناموفق “جورج دبلیو بوش” رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۵ در جشنی ویژه که به مناسبت شصتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در این میدان برگزار شد، سرقت بزرگ از بانک آن منطقه در سال ۱۹۰۷ و .. را می توان نام برد.
از جمله ساخنمان های مهم اطراف این میدان می توان به ساختمان شهرداری تفلیس، دفتر بانک مرکزی گرجستان،هتل مجلل کورتیارد ماریوت،چندین ادارات دولتی و .. اشاره کرد.
همچنین شش خیابان مهم وجود دارد که به این میدان منتهی می شود.این خیابان ها عبارت اند از:خیابان پوشکین، راستاولی، لسلیدز، شالوا دادیانی، گالاکشن و لئونیدز.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید