کاخ دلمه باغچه واقع در شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی تنگه بسفر قرار دارد و زیبایی و اهمیت تاریخی بسیاری دارد. این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید یکم، سی ویکمین پادشاه عثمانی، در قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد. کاخ دلمه باغچه جای کاخ توپکاپی را گرفت و از این کاخ به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده شد.

دلمه باغچه در ترکی به معنای “باغ پرشده” می باشد.

معماری داخلی و خارجی این کاخ ترکیبی از سنت های دوره ی امپراتوری عثمانی و دوران باروک می باشد.

کاخ با شکوه دلمه باغچه، دارای ۲۸۵ اتاق،۴۳ سرسرا و ۶ حمام ترکی می باشد. همچنین در سالن رقص کاخ یک چلچراغ ۵.۵ تنی با ۷۵۰ چراغ وجود دارد که هدیه ی ملکه ویکتوریای اول از کشور انگلیس به ترک هاست.

کاخ از سه بخش اصلی تشکیل شده است:سرسرای تشریفات، حرمسرای امپراتوری و آپارتمان های های اداری. سرسرای تشریفات بین دو بخش دیگر واقع شده و مهمانان مهم و سیاستمداران خارجی در این مکان حضور می یافتند. تا پیش از جمهوری ترکیه، دلمه باغچه خانه پادشاهان عثمانی بود و پس از آن مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدید از استانبول در آن اقامت می گزید.

دو دروازه عظیم برای دسترسی به کاخ اصلی وجود دارد:دروازه خزانه و دروازه امپراتوری.  تمامی ساعت های کاخ دلمه باغچه بر روی ساعتی که موسس جمهوری ترکیه، اتاتورک، در این کاخ از دنیا رفت متوقف شده اند. امروزه از این کاخ برای پذیرایی از میهمانان خارجی و مهم ترکیه استفاده می شود.

 

سرسرای تشریفات:

سرسرای تشریفات، تالاری بزرگ با ابعادی عظیم با مساحت بیش از ۲۰۰۰ مترمربع و ارتفاع ۳۶متر می باشد.در طبقات بالایی این سالن گالری هایی وجود دارد که درگذشته در برخی از مناسبت ها به عنوان جایگاه ارکستر استفاده میشد.

حرمسرای امپراطوری:

حرمسرا توسط یک راهرو به بخش اداری متصل میشد.اقامتگاه ملکه ی مادر، اتاق های همسران صاحب منصبان، اتاق سوگلی ها و چند اتاق مخصوص آموزش فرزندان کوچک سلطان در حرمسرا واقع شده است.

آپارتمان های اداری:

مهمترین بخش این عمارت از لحاظ عملکرد، آپارتمان های اداری هستند.در این بخش از عمارت یک راه پله کریستالی، یک سرسرای بزرگ و همچنین یک حمام سلطنتی زیبا وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید