کاخ شیخ سعید المکتوم یکی از مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری دبی می باشد که در منطقه الشندقیه بنا شده است. این کاخ نزدیک دهانه خور و در کنار تونل شندقه واقع شده است.
این بنا محل سکونت حاکم پیشین دبی شیخ سعید آل مکتوم بوده، که توسط پدر شیخ سعید در سال ۱۸۹۶ ساخته شده است. شیخ سعید آل مکتوم که پدر بزرگ حاکم فعلی می باشد از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۸ حاکم دبی بوده است. این خانه در عهد شیخ مکتوم بن حشر آل مکتوم بنیاد گذاری شده است.
در ساخت این بنا از معماری خانه های قدیم ایران در ناحیه کویر و جنوب ایران الهام گرفته شده است؛ هم چنین از مواد اولیه آن زمان که آهک و ساروج بود، برای ساخت این بنا استفاده شده است.
این خانه دارای یک حیاط بزرگ می باشد که دور آن پنج بخش مستقل برای زندگی پنج خانواده در نظر گرفته شده است که هر بخش آن شامل یک ایوان، مهمان خانه و تعدادی اتاق می باشد. تعداد اتاق های دور حیاط حدودا ۳۰ عدد می باشد که در بالای آن ها برج های بادی تعبیه شده اند. بادگیرها، درب ها، پنجره های کنده کاری شده، نورگیر های مشبک چوبی و گچی، همه اینها تصویرگر خانه های قدیمی دبی می باشد.
امروزه کاخ شیخ سعید المکتوم موزه ملی اسکناس، عکس های تاریخی از شهر دبی و هم چنین موزه عکس هایی از خانواده حکمرانان این شهر می باشد.
هم چنین خانه “شیخ عبید بن ثانی” وزیر شیخ سعید آل مکتوم در این منطقه قرار دارد که آن هم باز سازی شده و قرار است که آنجا را نیز به موزه تبدیل کنند.
آدرس: محله الشندغه، بر دبی، دبی، امارات متحده عربی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید