قلعه روملی حصار یکی از قلعه های مشهور ترکیه می باشد. این قلعه در منطقه ساریر استانبول، بر روی تپه ای در قسمت اروپایی تنگه بسفرو ساحل روملی، درست در مقابل قلعه آناتولی(یکی دیگر از قلعه های عثمانی) واقع شده است.

قلعه روملی حصار یکی از مکان هایی است که بسیاری از فیلم های تاریخی ترکیه در آنجا ساخته شده است. این قلعه که آن را به عنوان قلعه بوازکِسِن نیز می شناسند، در ابتدا به دست معمار مصلح الدین طراحی شد.

کلمه بواز به تنهایی به معنای گلو و کلمه بوازکسن به معنای تنگه برنده می باشد که در واقع توصیفی از تنگه بسفر است.

روملی حصار به دستور محمد فاتح سلطان درباریک ترین نقطه تنگه بسفر ساخته شد که به همراه قصر آناتولی کمک چشم گیری به عثمانی ها در فتح قسطنطنیه کردند.

محمد فاتح ساخت هریک از سه برج اصلی این قلعه را به سه وزیرش می سپارد و به آنها هشدار می دهد که اگر هریک طی مدت زمان تعیین شده موفق به ساخت برجشان نشوند باید بهای این شکست را با جانشان بدهند.سرانجام این برج ها در طول ۴ ماه و ۱۶ روز به کمک هزاران بنا و کارگر ساخته شد.هر یک از سه برج اصلی قلعه روملی حصار به نام وزیری که مسؤلیت ساخت آن را بر عهده داشت، نام گذاری شد.

برج کنار دروازه توسط صدراعظم جاندرلی خلیل پاشا ساخته شد، صدر اعظم زانوس پاشا برج جنوبی را ساخت وبرج شمالی را صدراعظم ساریجا پاشا احداث کرد.

مساحت قلعه  روملی حصار ۳۱۲۵۰ متر مربع می باشد. قلعه روملی حصار شامل یک دروازه اصلی و دو دروازه مخفی است.به دستور سلطان محمد یک مسجد کوچک و چند خانه چوبی کوچک در حیاط این قلعه بنا شده است.در این قلعه علاوه بر سه برج اصلی، ۱۳ برج دیگر به عنوان برج نگهبانی و دیده بانی ساخته شده بود.

برجی که در شمال قلعه است به نام ساریجا پاشا، دارای ۹ طبقه و ۲۸ متر ارتفاع است.از این برج با نام محمد فاتح نیز یاد می کنند.برج خلیل پاشا دارای ۹ طبقه و ۲۲ متر ارتفاع است که به شکل یک منشور ۱۲ ضلعی می باشد.برج زانوس پاشا واقع شده در جنوب قلعه، دارای ۸ طبقه و ۲۱ متر ارتفاع می باشد.

اکنون قلعه روملی حصار به عنوان موزه و محل اجرای کنسرت ها و جشنواره ها در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید