آسمان نمای مسکو یکی از جالب ترین جاذبه های دیدنی این شهر است و از قدیمی ترین و بهترین آسمان نماها در سطح جهانی به شمار می رود.
آسمان نماها در واقع شبیه سازان واقعی آسمان هستند که به دلایل مختلفی از جمله آموزش یا سرگرمی ساخته می شوند. بیشتر آسمان نماها گنبد دارند و تماشاچیان زیر این گنبد به تماشای تصاویری از آسمان می نشینند.
این آسمان نما در تاریخ ۵ نوامبر ۱۹۲۹ افتتاح شده و سیزدهمین آسمان نمای مجهز و مهم دنیا محسوب می شود و از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار است که اغلب مسافران مسکو در زمان سفر به این شهر از این جاذبه دیدن می کنند.
آسمان نمای مسکو تا دهه ی ۸۰ میلادی مورد توجه منجم های آماتور و حرفه ای روسیه قرار گرفته بود اما با بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی کمک های دولتی به این آسمان نما قطع شد و این آسمان نما بسته شد اما در سال ۲۰۰۴ میلادی پس از ۱۰ سال بی توجهی به این آسمان نما، طرح بازسازی آن آغاز شد.
این مجموعه دارای ۹ بخش شامل سالن بزرگ ستارگان، سالن کوچک ستارگان، پارک آسمان(اسکای پارک)، موزه ی تعاملی لوناریوم، موزه اورانیا، اتاق کنفرانس، سالن تئاتر و فیلم ۴ بعدی، کافه و فروشگاه سوغات می باشد.
سالن بزرگ ستارگان:
این سالن که در طبقه ی سوم قرار گرفته یکی از بخش های اصلی این آسمان نما به شمار می رود. سالن پر از صندلی های متحرک است که می توانید بر روی آن دراز کشیده و افلاک را تماشا کنید. بر روی صندلی های سالن گنبدی با ارتفاع ۲۵ متر از جنس فایبر گلاس ساخته شده که آسمان شب را بر روی این گنبد شبیه سازی می کنند.
سالن کوچک ستارگان:
این سالن مساحت کمتری نسبت به سالن بزرگ دارد. سقف این سالن نیز گنبدی شکل است و برای شبیه سازی آسمان از آن استفاده می شود. در این سالن می توانید کهکشان راه شیری و ستارگانش را به صورت ۳ بعدی تماشا کنید. همچنین در این سالن فیلمی پخش می شود که بینندگان احساس می کنند که بر روی حلقه ی سیاره ی بزرگ زحل سوار شده اند. این فیلم ۵ دقیقه است و یکی از محبوب ترین قسمت های آسمان نمای مسکو به شمار می رود.
پارک آسمان:
پارک آسمان یا اسکای پارک نوعی رصدخانه است که در فضای باز این آسمان نما واقع شده است. در پارک آسمان علاوه بر تلسکوپ های عظیم و پیشرفته، تعدادی از وسایل قدیمی که در گذشته از آنها برای دیدن ستارگان استفاده می شد نیز به نمایش گذاشته شده است.
موزه تعاملی اوناریوم:
در این موزه اختراعات جدید دانشمندان در زمینه ی ستاره شناسی و علوم هوا به نمایش گذاشته شده که حتی می توانید با این اختراع ها کار کنید. از قسمت های جالب این موزه می توان به طراحی موشک های هیدروژنی، دوچرخه سواری فضایی در سراسر منظومه ی شمسی و نجات سیارک ها اشاره کرد.
موزه ی اورانیا:
در این قسمت از آسمان نما می توانید اطلاعات خوبی از علم ستاره شناسی و قوانین اطراف کره ی زمین بدست آورید. در این موزه در کنار هر وسیله توضیحاتی درباره ی آن و چگونگی استفاده  از آن وسیله قرار گرفته است.
آسمان مای مسکو همه روزه به غیر از سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب برای بازدیدکنندگان باز است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید