میدان اسب دوانی استانبول یا هیپودروم (میدان اسب)، بزرگترین میدان اسب سواری جهان بود که در زمان امپراطوری روم به وجود آمد. هیپودروم در یکی از قدیمی ترین مناطق استانبول به نام منطقه سلطان احمد واقع شده و اکنون این میدان را میدان سلطان احمد می نامند.

در گذشته مسابقاتی مانند اسب سواری و ارابه رانی که از پرطرفدارترین ورزش های یونانی قدیم بود در این مکان برگزار می شد. در میدان اسب دوانی استانبول به غیر از مسابقات ارابه رانی، مراسم دربار، تاجگذاری و رژه نیز برگزار می شد به همین دلیل این میدان مرکزورزشی و اجتماعی امپراطوری بیزانس به شمار می رفت.

میدان اسب دوانی استانبول در ابتدا از دو طبقه گالری، یک مانع مرکزی و محفظه های شروع مسابقه تشکیل شده بود. گالری هایی که بر فراز این بنای سنگی قرار داشتند در جنگ صلیبی چهارم تخریب شدند.

در نزدیکی این میدان اسب دوانی، آلاچیق زیبایی قرار گرفته که “آبنمای قیصر ویلهلم” نامیده می شود. قیصر ویلهلم، امپراطور آلمانی در دیدار با سلطان عبدالحمید دوم، این آبنما را به نشانه دوستی به سلطان و مردمش تقدیم کرد.

سنگ یادبود تئودوسیوس واقع در مرکز میدان که از گرانیت صورتی ساخته شده، در مصر کنده کاری شده بود بعد ها به دستور تئودوسیوس بزرگ این سنگ از مصر به قسطنطنیه (استانبول امروزی) آورده شد.زیر سنگ یادبود سکویی قرار گرفته که کنده کاری هایی وجود دارد از تئودوسیوس، همسرش و پسرانش، مقامات دولتی و محافظان سلطنتی در حال تماشای مسابقات ارابه رانی.

در فاصله کمی از سنگ یادبود، یک ستونی قرار دارد که به ستون مارپیچ یا افعی معروف است که در گذشته سه سر افعی بالای آن قرار داشتند.

هفت مجسمه معروف به مجسمه های پورفیریوس، به جهت بزرگداشت ارابه ران معروف آن زمان(پورفیریوس) در مانع مرکزی میدان اسب دوانی قرار داده شد اما امروزه هیچکدام از این مجسمه ها سالم باقی نماندند. امروزه پس از گذشت سال ها به دلیل تخریب میدان هیپودروم، تنها قسمت های کمی از سازه اصلی باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید