مسجد جامع یا مسجد جهان نما یکی از جاذبه های گردشگری شهر دهلی نو و از مهم ترین مساجد هندوستان می باشد.
این مسجد زیبا که آخرین شاهکار معماری جهان به شمار می رود، یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد اسلامی تا اواخر قرن بیستم بوده است. همچنین ابن بطوطه، جهانگرد معروف مراکشی، در یکی از سفرنامه های خود به معرفی این مسجد پرداخته و از آن به عنوان بزرگترین  و گسترده ترین مسجد جهان نام برده است.
مسجد جامع دهلی دارای سه ورودی، چهار برج زاویه دار، سه گنبد مرمرین اصلی و دو مناره می باشد که هر یک از مناره ها ۴۰ متر ارتفاع و ۱۳۰ پله دارند. همچنین در حیاط مسجد چند گنبد و مناره ی کوچک تر نیز دیده می شود. در ساخت مناره ها و حیاط بیرونی این مسجد از ماسه سنگ قرمزف سنگ مرمر سفید و خطوط جذاب عمودی استفاده شده است.
این بنای زیبا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند، بین سال های  ۱۶۵۰ تا ۱۶۵۶ میلادی ساخته شد. برای ساخت مسجد جامع که شش سال به طول انجامید، ۵۰۰۰ کارگر کار کرده اند.
این مسجد ۸۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد و سقف آن با سه گنبد پوشیده شده است. هریک از گنبد ها با مرمرهای سیاه و سفید تزئین شده اند اما گنبد بالایی با طلا کار شده است.
امروزه از پله های خارجی مسجد دکه های غذایی و هنرمندان خیابانی استفاده می کنند.
در گذشته در قسمت شمالی مسجد جامع بازار بزرگ چندی چوک قرار داشت که توسط دختر شاه جهان ساخته شده بود. همچنین پیش از جنگ استقلال هندوستانف در قسمت جنوبی مسجد یک مدرسه اسلامی ساخته شده بود که این مدرسه در طی جنگ به طور کامل تخریب شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید