مسجد رستم پاشا یکی از زیباترین مساجد شهر استانبول است که در دوره ی عثمانی ساخته شد.این مسجد در بازار حصیربافان درمنطقه ی امین اونو واقع شده است و یکی از جواهر های معماری شهر استانبول به شمار میرود.

رستم پاشا، صدراعظم سلطان سلیمان و یکی از قدرتمندترین وثروتمندترین مقامات عثمانی بود که پس از مرگش ثروت زیادی بر جای گذاشت.رستم پوشا معمار سینان، معمار معروف دوره ی عثمانی را مامور کرد تا برای او یک مسجد زیبا در یکی از شلوغ ترین محله های استانبول بسازد.او یکی از زیباترین مسجد های استانبول را ساخت و در زیر آن مغازه هایی را ایجاد کرد تا از این طریق خرج و مخارج مسجد تامین شود.

ویژگی که این مسجد را خاص و زیبا جلوه داده است دکوراسیون داخلی این مسجد می باشد.فضای داخلی این بنا با نفیس ترین کاشی های قرمز رنگ تزئین شده است که همیشه تحسین کاشی کاران را برانگیخته است. دیوارها و ستون های مسجد رستم پاشا با سرامیک های ایزنیک تزئین شده و نقش گل هایی مانند میخک، رز، زنبق،مینا و لاله بر روی این کاشی ها به زیبایی کشیده شده است. در های مسجد از چوب ساخته شده و روی آنها کنده کاری و منبت کاری شده است.بالای دیوار ها و روی سقفِ هشتی مسجد با طرح های طلاپوشی شده آراسته شده اند.

مسجد از دو جهت اهمیت زیادی دارد:

اول اینکه ساختمان یک طبقه بالاتر از سطح زمین ساخته شده و این ویژگی باعث شده که مسجد از ازدحام و سر و صدای خیابانی که در آن ساخته شده به دور باشد، دوم اینکه این ارتفاع باعث شده مسجد رستم پاشا در مقابل مسجد سلیمانیه قرار بگیرد.با اینکه مسجد سلیمانیه دورتر از مسجد رستم پاشا قرار گرفته اما از دید یک ناظر که با فاصله این دو مسجد را می نگرد به طرز عجیبی هم اندازه به نظر می رسند.

یک مجله معروف آمریکایی مسجد رستم پاشا را زیباترین مسجد اروپا معرفی کرده و کسانی که از این شهر بازدید می کنند آن را گوهر پنهان استانبول می دانند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید