مسجد شیخ زائد یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است که در منطقه ابوظبی امارات قرار دارد.
این مسجد که بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان به شمار آید، در منطقه ای بزرگ بین دو پل “مصفح” و “مقطع” قرار گرفته است.این مسجد روی تپه ای به ارتفاع ۹ متر از سطح زمین بنا شده است که با ترکیبی از معماری های ایرانی،بومی امارات،مغربی،ترکی و حتی هندی به چشم می خورد.
نام این مسجد از شیخ زائد آل نهیان گرفته شده است که بنیان گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد نیز دفن شده است.وی در ۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی درگذشت و قبر او در سمت شمال این مسجد است.
این مسجد به طور رسمی در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.مسجد شیخ زاید دارای ۸۲ گنبد در ۷ اندازه مختلف می باشد که بزرگ ترین گنبد آن ۸۳ متر ارتفاع و بیش از ۳۲ متر قطر دارد و یکی از یرزگ ترین گنبد های جهان محسوب می شود.این گنبدها با رخام و مرمر سفید و گچبری بسیار زیبایی پوشیده شده است.
هزینه ساخت این مسجد که دارای مساحتی حدود (۴۱۲٬۲۲) متر مربع است،(دو میلیارد و ۱۶۷) میلیون درهم اماراتی بوده است. از لحاظ مساحت این مسجد بعد از حرمین شریفین سومین مسجد جهان محسوب می شود.ظرفیت مسجد ۴۰۹۶۰ هزار نفر نماز گذار در یک وقت می‌باشد.
از دیگر ویژگی های مسجد شیخ زائد وجود چهار مناره که ارتفاع هر کدام ۱۰۶ متر است،می باشد و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد.
هم چنین بزرگ ترین فرش جهان در این مسجد خودنمایی می کند که توسط هنرمندان ایرانی در مدت ۱۸ ماه در شهر نیشابور بافته شده و مساحتی حدود ۵۶۳۴ متر مربع دارد.این فرش در کتاب رکورد های گینس به ثبت رسیده است.
برای ساخت این مسجد صنعتگرانی از کشور های هند، ایتالیا، آلمان، مراکش، ترکیه، ایران، چین و چند کشور دیگر به کار گرفته شده است.
آدرس: امارات متحده عربی، ابوظبی، خیابان شیخ رشید ابن سعید پنجم، مسجد شیخ زاید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید