گالری ترتیاکوف مسکو کلکسیونی از شاهکارهای هنری است و آثار مربوط به یک دوره هزارساله در آن نگهداری می شود. این گالری بزرگترین منبع نگهداری از آثار هنری روس در جهان است.
گالری ترتیاکوف در سمت راست رود مسکو و نزدیک به میدان سرخ قرار گرفته و گنجینه ای از تابلوهای نقاشی با ارزش می باشد. این کلکسیون توسط یک تاجر روسی، پاول میخایلوویچ ترتیاکوف طی سال های متوالی جمع آوری شده است. این تاجر روسی از سال ۱۸۵۶ به منظور ایجاد یک گالری و شاید یک موزه ی ملی شروع به جمع آوری آثار هنرمندان روسی کرد و در سال ۱۸۹۲ کلکسیون خود را که شامل ۱۳۶۲ تابلوی نقاشی، ۵۲۶ ظراحی و ۹ مجسمه بود به مسکو و دولت روسیه اهدا کرد تا در مکانی مناسب برای عموم به نمایش گذاشته شود.
امروزه گالری ترتیاکوف مسکو یکی از جاذبه های گردشگری مسکو به شمار می رود که بیش از ۱۳۰ هزار اثر از دوران مختلف روسیه در این گالری به چشم می خورد. در این موزه مجموعه ای از آثار هنری هنرمندان از قرن ۱۰ تا قرن ۱۹ و همچنین پرتره های برخی از پچهره های درخشان تاریخ روسیه مانند داستایوفسکی، تولستوی و تورگنیف وجود دارد. کارهای نقاشانی همچون ونتسیانف، تراپینین و فدوتف نیز از آثار این مجموعه به شمار می رود.
نمای ساختمان گالری ترتیاکوف مسکو نیز توسط نقاشی به نام ویکتور واسنتسوف به سبک افسانه های روسی تزئین شده است.
با دیدن تابلوهای این گالری هنری می توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده های گذشته آشنا شد. علاقه مندان برای بازدید کامل از گالری ترتیاکوف باید از ۵۲ تالار که هریک به دوره ی زمانی ویژه ای تعلق دارد، عبور کنند.
پاول میخایلوویچ در سال ۱۸۳۲ متولد شد و تا آخر عمر در این موزه خدمت می کرد و در شناساندن آثار هنری روسیه زحمات فراوانی کشید که مورد توجه هنرمندان و سیاست مداران واقع شد و از طرف افراد فرهنگ دوست مورد حمایت قرار گرفت. او حتی پس از انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه نیز این گنجینه ی هنری خود را حفظ کرد و شهرت جهانی یافت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید