عطرجادویی معروف ترین نان ها و شیرینی های کرمانی

در استان کرمان نان‌های مختلفی پخته می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توانیم به نان کُرنو، روغن جوشی، تیری، بورک یونجه، کُپو خرمایی و نان محلی اشاره کنیم. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی نان‌های سنتی و پرطرفدار در کرمان پرداخته و دستور تهیه‌ی آن‌ها را به صورت کلی به شما آموزش دهیم.

نان‌های محلی کرمان که باید طعمشان را بچشید…

برای خرید نان کرمان می‌توانید لینک https://snappfood.ir/service/bakery/city/kerman?page=0 را انتخاب کنید. قبل از آن بهتر است نام نان‌های معروف این شهر مانند پدفته، کمپو، نان خشک، نان تیری و … را بشناسید. تمام این نان‌ها به صورت سنتی بوده و از دوران قدیم تا به امروز در سفره‌های غذای کرمانیان قرار می‌گرفتند یا به صورت عصرانه و … مصرف می‌شدند. اگر ساکن کرمان هستید، قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید و اگر مسافر این شهر هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما طعمشان را امتحان کنید:

نان پدفته کرمان

تهیه نان پدفته کرمانی بسیار ساده است. ابتدا تخم مرغ و ماست را با خمیر نانوایی مخلوط کرده و به آن‌ها نمک و سیاه دانه اضافه می‌شود. سپس مایه را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در حالت استراحت قرار می‌دهند و در نهایت آن را درون تابه با روغن داغ سرخ می‌کنند. بعد از سرخ شدن، نان پدفته آماده سرو خواهد بود و می‌توانید آن را در صبحانه یا میان‌وعده سرو کنید.

نان خشک کرمان

برای تهیه نان خشک کرمان، مواد لازم شامل آرد سبوس‌دار، خمیر مایه، آب، نمک و ادویه‌های دلخواه است. خمیر مایه را با آب و نمک مخلوط کرده و به آرد اضافه می‌کنند. خمیر را می‌زنند و استراحت می‌دهند. سپس خمیر را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و استراحت می‌دهند.

سپس روی هر قسمت آرد پاشیده و آن را پهن می‌کنند و در نهایت روی سینی فر چیده و ادویه‌های دلخواه را روی آن می‌پاشند و در نهایت با اسپری آب آن‌ها را مرطوب کرده و در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌پزند.

 

کپو خرمایی کرمان

کُپو خرمایی کرمانی یک نان سنتی خوشمزه است که با خرما و پنیرهای محلی تهیه می‌شود. این نان طعم ویژه‌ای داشته و معمولا هنگام صبحانه با پنیر یا مربا سرو می‌شود. خرما، ترکیب اصلی این نان بوده و ترکیباتش غنی از قند و فیبر است. ترکیب ادویه‌ها و سبزیجاتی که روی کُپو خرمایی ریخته می‌شود، به آن‌ها طعم و عطر خاصی می‌بخشد. برای تهیه آن، مایه خمیر را تهیه کرده و با آرد و روغن مخلوط می‌کنند، سپس آن‌ها را در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد می‌پزند.

نان کُرنو کرمان

نان کُرنو کرمان نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین نان‌هایی است که در کرمان طبخ می‌شود. این نان طعم و عطر بی‌نظیری داشته و یکی از سوغاتی‌های معروف کرمان است. همچنین ارزش غذایی بالا بوده و منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و فیبرهای غذایی است.

طرز تهیه نان کُرنو کرمان با استفاده از آرد گندم، آب، نمک و خمیرمایه بوده و در یک تنور به نام کرنو پخته می‌شود. برای درست کردن آن خمیرمایه را حل کرده و با آرد و نمک مخلوط می‌کنند، سپس خمیر را آرام‌آرام ورز داده و اجازه می‌دهند تا استراحت کنند. سپس خمیر را به گلوله‌های کوچکتر تقسیم کرده و در تنور می‌پزند.

 

نان کلمپه کرمان

کلمپه، یک شیرینی با خرما و کنجد است که ارزش غذایی بالایی داشته اما برای افراد دیابتی مناسب نیست. خواص کلمپه شامل تنظیم کلسترول خون، اختلالات روده، ضد سرطان، جلوگیری از هموروئید، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلالات جنسی، تسکین یبوست و بهبود سلامت مغز است.

برای مشاهده‌‌ی طرز تهیه کلمپه اژدری کرمان روی لینک https://blog.snappfood.ir/%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%BE%D9%87-%D8%A7%DA%98%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/ کلیک کنید. اما به زبان ساده در مرحله اول آرد را با کره یا روغن جامد مخلوط کرده و خمیری یکدستی را تهیه می‌کنند. سپس خمیر را استراحت داده و در یخچال قرار می‌دهند تا برای مدت ۲ ساعت استراحت کند. در مرحله دوم، مواد میانی را تهیه کرده و با خمیر ترکیب می‌کنند. سپس آن را قالب زده و با ترکیباتی مانند کنجد یا پسته روی آن را تزئین می‌کنند. در نهایت نیز کلمپه‌ها را در فر و با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و در حدود ۱۵ دقیقه می‌پزند. سپس آن‌ها را با برگ گل رز، پسته خرد شده یا مغزهای آسیاب شده تزئین می‌کنند.

نان تیری کرمان

نان تیری کرمان، نانی سنتی با طعم خاص و قوام مناسب بوده و از آرد گندم تهیه می‌شود. این نان به شکل قالب قرصی با رنگ تیره و ظریف و نازک بوده و به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت مردمان کرمان شناخته می‌شود و در جشنواره‌ها و مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه نان تیری کرمانی خانگی، در ابتدا آرد را الک کرده و نمک را به آن اضافه می‌کنند، سپس آب را به تدریج به آرد اضافه کرده و خمیر صاف و یکدستی را درست می‌کنند. کمی به این خمیر استراحت داده و سپس آن را به گلوله‌های کوچک تقسیم می‌کنند. اکنون در این مرحله، خمیر را با وردنه باز می‌کنیم و به شکل قرص درمی‌آوریم. نان را درون سینی فر قرار داده و در دمای مناسب می‌پزند.

نان بورک کرمانی

بورک کرمانی یک نان محلی و معروف در کرمان است. این نان با طراوت و طعم خاص خود می‌تواند به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو شود. این نان از ترکیب آرد، تخم‌مرغ، پنیر و سبزیجات ساخته می‌شود و باعث تقویت بدن می‌شود. همچنین خمیری صاف و لطیف داشته و درون آن لایه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. بافت لطیف و طعم دلپذیر این نان بسیار اشتهاآور بوده و برای صبحانه و عصرانه مصرف می‌شود و به عنوان میان‌وعده انتخاب خوبی است. اگر به طعم و عطر نان‌های محلی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه نان بورک کرمانی را ازدست ندهید.

سفارش آنلاین از نان فروشی‌های شهر کرمان

کرمان چندین نان محلی دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. شما می‌توانید این نان‌ها را در وعده‌های غذایی مختلف مانند صبحانه، ناهار، شام یا عصرانه میل کنید. بسیاری از این نان‌ها قدیمی و سنتی هستند و از گذشته طرفداران خود را داشته‌ان د.

اگر تمایل دارید طعم این نان‌ها را بچشید، اما در عین حال فرصت کافی برای درست کردنشان ندارید، می‌توانید در اسنپ فود و از نانوایی‌های سطح شهر محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. اگر شما هم ساکن شهر کرمان بوده و نان مخصوصی را در این شهر می‌شناسید که در لیست این مقاله به آنها اشاره نشد، نام و روش پخت آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید