برای مسافرت قشم بهتره یا کیش؟

جزیره‌های کیش و قشم، دو مقصد گردشگری معروف در خلیج فارس هستند و سوالی که برای اکثر مسافران قبل از سفر به جنوب کشور مطرح می‌شود این است که برای سفر، کیش بهتر است یا قشم؟ پاسخ به این سوال کاملا سلیقه‌ای است و به هدف شما از سفر بستگی دارد.

اینکه آیا به فضای مدرن علاقمندید یا فضای سنتی را برای سفر خود می‌پسندید. این دو جزیره از نظر تنوع در تفریحات و سرگرمی‌ها مانند یکدیگر بوده و تفاوت آن‌ها در جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی‌شان است.

قشم جزیره‌ای سنتی با فضای بومی است. این جزیره می‌تواند حال و هوای جنوب کشور را بهتر به شما منتقل کند، اما کیش فضایی مدرن دارد و با جاذبه‌های لوکس و جدید خود نمایی از یک شهر متفاوت در ایران را به شما ارائه می‌دهد.

معرفی جزیره کیش

جزیره کیش، با تاریخچه‌ی غنی و فرهنگ متنوع، آسمانی نیلگون و پاک، مراکز خرید فراوان، دریای همیشه فارس و سواحل جذابش، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. با جاذبه‌های گردشگری متنوعی مانند کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، آکواریوم کیش، قلعه جنی، باغ پرندگان، پارک دلفین‌ها، سواحل، مراکز خرید، بازارها و رستوران‌های محلی، کیش توانسته است به عنوان یکی از بهترین مقاصد تفریحی در ایران شناخته شود. همچنین، فعالیت‌های آبی و ورزشی متنوعی نیز در کیش ارائه می‌شود که علاقه‌مندان به ماجراجویی و استراحت در کنار آب و هوای گرم را به خود جلب می‌کند.

از نظر آب و هوا، کیش اکثر اوقات آب و هوایی گرم و معتدل دارد. میانگین دمای این جزیره ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است، همان‌طور که می‌دانید در فصل تابستان هوا به قدری شرجی و غیرقابل‌تحمل می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم از سفر به آن خودداری کنید.

با توجه به گران بودن هزینه حمل خودرو به کیش، پراستفاده‌ترین راه سفر به این جزیره استفاده از تورها و پرواز با هواپیماست. طبیعتاً هیچ گزینه‌ای راحت‌تر از داشتن خودرو برای گشت و گذار در جزیره کیش نیست و سواری با خودروهای لوکس حال و هوای دیگری دارد. شرکت‌های اجاره خودرو زیادی در این جزیره وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی از خدمات اجاره ماشین در کیش استفاده کنید.

معرفی جزیره قشم

قشم یکی دیگر از جزایر زیبای جنوب کشور است و با جاذبه‌های خیره‌کننده خود، همواره در شمار بهترین مقاصد تفریحی در ایران قرار داشته است. با تاریخچه‌ی پرفراز و نشیب و فرهنگ متنوع، قشم با جاذبه‌هایی مانند شهر قدیمی هرمز، دره ستارگان، جنگل حرا، غار نمکدان، جزیره هنگام، قلعه پرتغالی‌ها، سواحل سنگی، صخره‌های هرمز، بازارها و مراکز خرید متنوع گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

فعالیت‌های آبی و ورزشی متنوعی نیز در قشم ارائه می‌شود که علاقه‌مندان به طبیعت و آب و هوای خنک را به خود جلب می‌کند. همچنین جزیره‌ی قشم با مساحت ۱۴۹ کیلومتر مربع به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران شناخته می‌شود.

کیش و قشم از نظر مساحت با یکدیگر متفاوت هستند، کیش تنها با داشتن ۹۱ کیلومتر مساحت از قشم کوچک‌تر است. این جزیره از نظر آب و هوا گرم و مرطوب بوده و ممکن است در فصل تابستان دمای آن به ۴۵ درجه سانتی‌گراد نیز برسد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر قصد سفر به این جزیره‌ را دارید، در بازه‌ی زمانی ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور به آن سفر نکنید؛ زیرا این زمان گرم‌ترین فصل سال است و امکان گرما‌زده شدن وجود دارد.

جاذبه‌های گردشگری کیش بهتر است یا قشم؟

احتمالا می‌دانید که این دو جزیره در منطقه جغرافیایی یکسانی قرار دارند، اما جاذبه‌های گردشگری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

به علت رونق گرفتن صنعت گردشگری در کیش و توسعه هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری، بیشتر هتل‌ها، مراکز خرید، پارک‌های آبی و مجموعه‌های متنوع تفریحی به چشم می‌خورد تا طبیعت بکر. معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش شامل پارک آبی اوشن، پارک دلفین‌ها، باغ پرندگان و تفریحات آبی متنوع ساحلی مثل پدل بورد، جت سواری و غواصی است.

اما در قشم به دلیل وسعت بیشتر نسبت به کیش و دخالت و توسعه کمتر انسان‌ها در این جزیره، طبیعت بکر و دست نخورده زیادی دارد. در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه دارید، سفر به جزیره قشم گزینه‌ی بهتری برای شماست. به علت نزدیک بودن قشم به جزیره هرمز، بازدید از سواحل خاص آن مانند ساحل نقره‌ای و ساحل سرخ خالی از لطف نیست. معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم غار نمکدان، جنگل حرا، سواحل بکر و دست نخورده در کنار تفریحات آبی مانند اسکی روی آب و غواصی است.

خرید لباس از کیش بهتر است یا قشم؟

از گذشته تا کنون یکی از مواردی که اکثر افراد را به سمت این جزایر مجذب می‌کرده است خرید لباس از کیش یا قشم است. زیرا این جزیره‌ها بنادر آزاد زیادی دارند که در آنها، کالاهای وارداتی متنوعی با قیمت مناسب در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

در جزیره کیش مراکز خرید بزرگ و متعددی وجود دارد که انواع کالاهای برند از جمله پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم‌خانگی و مواردی از این دست را به فروش می‌رسانند. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت اغلب کالاها در جزیره کیش بالا است و نباید انتظار قیمتی مناسب و اقتصادی را از آن داشته باشید. بنابراین اگر به قصد خرید سفر می‌کنید، بهتر است جزیره قشم را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. در جزیره قشم مراکز خرید مختلفی وجود دارد که اجناس را با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کنند.

همچنین توجه کنید که در فصل تابستان، به دلیل آب و هوای بسیار گرم این جزیره و سفر نکردن گردشگران، قیمت‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر عاشق خرید هستید، می‌توانید بعد از خرید از مراکز خرید قشم، سوار قایق‌های تندرو یا کشتی شده و به کیش بروید و از مراکز خرید این جزیره پرطرفدار نیز بازدید کنید. فاصله‌ی کیش تا قشم به‌صورت دریایی حدود ۱۹۵ کیلومتر است.

رفت و آمد در کیش ارزان‌تر است یا قشم؟

برای رفت و آمد در سطح جزیره کیش یا قشم راه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به بودجه سفر خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و در جزیره به گردش بپردازید. اولین گزینه استفاده از تاکسی است، اما هزینه رفت و آمد با تاکسی در کیش بسیار بیشتر از قشم است.

گزینه دوم استفاده از اتوبوس‌ها و ون است که این وسایل نقلیه در قشم در دسترس نبوده و برای جابه‌جایی باید از تاکسی یا خودرو های کرایه‌ای استفاده کنید. سومین و آخرین گزینه اجاره خودرو است. هزینه اجاره خودرو در دو جزیره مشابه بوده و به خودرو انتخابی شما بستگی دارد.

رستوران‌های کیش بهتر است یا قشم؟

مگر می‌شود به جنوب سفر کرد و غذاهای محلی را نچشید؟ بنابراین هزینه‌های خورد و خوراک نیز یکی از مواردی است که مسافران به مقایسه آن در جزیره‌های کیش و قشم می‌پردازند. در جزیره کیش با رستوران‌های مدرن و لوکسی رو به رو می‌شوید که طیف متنوعی از غذاهای بین‌المللی و سنتی دارند. این غذاها با هزینه‌ای نسبتاً زیاد به مشتریان ارائه می‌شوند. اما در قشم رستوران‌های محلی و بومگردی بیشتری وجود دارد. با اینکه تنوع غذایی کمتری دارند اما قیمت آن‌ها هم کمتر است.

در حالت کلی تعداد رستوران‌ها در جزیره کیش بیشتر از قشم است. اما غذاهای سنتی و محلی بیشتر در جزیره قشم پیدا می‌شود. کیفیت غذاها در هر دوی این جزایر بالاست و امکان لذت بردن از انواع غذاهای جنوبی در رستوران‌هایشان و ماندن طعم بی‌نظیرشان در زیر زبان برای شما فراهم است.

جمع بندی

پیش از سفر به جنوب کشور ذهن بسیاری از مسافران با این سوال درگیر می‌شود که برای سفر کیش بهتر است یا قشم؟ در پاسخ باید بگوییم که هرکدام از این جزایر جاذبه‌ها و زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد که سفر به آن‌ها و بازدید از جاهای دیدنی‌شان سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سفر به کیش یا قشم به آن توجه کنید نحوه تردد در سطح جزیره است که با توجه به انتخاب شما می‌تواند هزینه‌های متفاوتی برایتان داشته باشد. یکی از گزینه‌هایی که باعث سهولت شما در رفت و آمد و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود، اجاره خودرو بدون راننده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید