حمام های قدیمی تفلیس در سمت راست رودخانه کورا در پایتخت گرجستان واقع شده اند که جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق شهر تفلیس می باشند.
این حمام ها به دلیل چشمه های آبگرمی که در این منطقه وجود دارند، ساخته شده اند.
حمام های قدیمی تفلیس از قدیم به سبک شرقی با سقف گنبدی نیم کره ای ساخته شدند.به دلیل اینکه سطح حمام ها از زمین پایین تر بودند در مرکز سقف آن دریچه هایی برای ورود نور به فضای داخل وجود داشت تا نور داخل حمام تامین شود.
این حمام های قدیمی در گذشته تنها برای درمان بیماری مورد استفاده نبود بلکه برای تفریح و برگزاری جشن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت.امروزه نیز ماساژ های خاصی در این منطقه انجام می شود ک این موضوع باعث جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است.
بر اساس افسانه ها پادشاه این محله در قرن ۵ میلادی به واسطه کشف چشمه های معدنی این منطقه در زمان شکار خود، علاقمند شد شهر جدیدی در آنجا بنا کند.به دلیل گرم بودن آب چشمه ها نام این شهر تبیلیسی به معنای جای گرم نهاده شد.
جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی همچون جفرافیدان عرب به نام ابن هیکل در قرن دهم، جهانگردی به نام مارکوپولو در قرن هجدهم، بازرگان روسی به نام واسیل گاگارا و .. از آثار به جا مانده از خود در مورد این چشمه ها سخن گفته اند.
از جمله این حمام ها می توان به حمام های گوگردی که هنوز هم به قوت خود باقی مانده اند و حمام های سولفوری یا حمام های رستمی سزاری که نه تنها نزد گردشگران معروف می باشد بلکه افراد محلی نیز برای بهر بردن از اثرات درمانی این آبگرم به این حمام ها مراجعه می کنند.
قدیمی ترین حمام ایراکلی نام دارد که ساخت آن احتمالا در حدود قرون ۱۷ یا ۱۹ صورت گرفته است این حمام های قدیمی تعمیر شده و به بهربرداری رسیده اند.
همچنین زیبا ترین حمام تفلیس اُربیلیانی نام دارد که اطراف آن مناره های زیبا ساخته شده و با پنجره های نوک تیز و کاشی های آبی رنگ تزئین شده است.این حمام بین مردم به حمام آبی نیز معروف می باشد.
زوبالوف و بیوتوف از دیگر حمام های معروف و قدیمی این منطقه می باشد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید