راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول شما را با هزینه های پیش رو، مکان های دیدنی شهر، فرهنگ غذایی استانبول، روش های تردد در شهر، بهترین زمان سفر به استانبول و … آشنا می کند.
برخی افراد تمایل دارند برای سفر به مکان های جدید و ناشناخته، ابتدا اطلاعاتی در مورد آن مکان کسب کنند و برنامه ریزی خود را بر اساس آن اطلاعات انجام دهند. در این مطلب سعی شده نکات لازم و ضروری در مورد شهر استانبول در اختیار شما قرار داده شود تا بتوانید با دید بازتری برنامه ی سفر خود را بچینید.

آشنایی با شهر استانبول

استانبول ( Istanbul ) شهری غنی از جاذبه های فرهنگی و تاریخ و شاه راهی اقتصادی برای تجار به حساب می آید. این شهر از دو قسمت اروپایی و آسیایی متشکل شده است. شهر استانبول میان دریای سیاه و مرمره واقع شده و با جمعیت ۱۲ میلیونی پر جمعیت ترین شهر اروپا نیز به شمار می رود.

اطلاعات کلی در مورد استانبول

اختلاف ساعت استانبول با تهران یک ساعت و نیم است. به طور مثال وقتی در تهران ساعت ده صبح باشد در استانبول ساعت هشت و نیم است.
واحد پول استانبول و دیگر شهرهای ترکیه، لیر یا لیره ترکیه است و ۴۸۹ لیره ترکیه برابر با ۱۰۰ دلار آمریکا محاسبه می شود.
شماره تماس ضروری در ترکیه ۱۱۲ است.

ویزای استانبول

برای ورود به استانبول شما نیاز به ویزا ندارید و ویزای توریستی ۹۰ روزه در داخل فرودگاه برای شما صادر می شود.

راه های دسترسی

برای رفتن به استانبول می توانید از دو روش زمینی و هوایی اقدام کنید.
راه زمینی: برای سفر به استانبول می توانید از اتوبوس، قطار و ماشین شخصی استفاده کنید.
سفر با ماشین شخصی نیازمند رعایت نکاتی است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آن مراجعه کنید.
راه هوایی: برای سفر با هواپیما می توانید از آژانس های مسافرتی پکیج تور استانبول را خریداری نمایید.
راه دیگری که وجود دارد این است که با مراجعه به وبسایت های فروش بلیط، شخصا اقدام به تهیه بلیط هواپیما استانبول کنید.

مناسب ترین وقت برای سفر به استانبول

آب و هوای شهر استانبول و در کل کشور ترکیه تقریبا شبیه به ایران است. اگر بخواهید از تمامی امکانات این شهر استفاده کنید پیشنهاد می کنیم در بهار و تابستان به آن سفر کنید.
استانبول زمستان های سرد و تابستان دل انگیزی برای تفریحات آبی دارد.

هزینه های سفر به استانبول

یکی از مهم ترین مسائل در هر سفر هزینه های اقامت، بازدید از اماکن گردشگری، خورد و خوراک، رفت و آمد در شهر و بلیط رفت و برگشت هواپیما است.
قیمت اقامت در هتل های استانبول از ۱۰ دلار برای هتل های سه ستاره شروع و تا ۱۵۰ دلار برای هتل های پنج ستاره متغیر است.
هزینه بازدید از اماکن تفریحی و گردشگری نیز بسته به نوع مکان متفاوت است. به طور مثال بازدید از جزایر استانبول ۶۰ دلار برای شما تمام می شود که شامل هزینه رفت و آمد نیز می باشد.
پینشهاد می کنیم مطلب ” هزینه های سفر به استانبول ” را حتما بخوانید تا از جزییات بیشتری از هزینه ها اطلاع پیدا کنید.

جاذبه های گردشگری استانبول

ایاصوفیه

این مکان تاریخی در سال ۵۳۷ میلادی توسط ۱۰ هزار کارگر بنا نهاده شد. ایاصوفیه در ابتدا کلیسا بود ولی پس از فتح شهر استانبول توسط ارتش عثمانی، تبدیل به مسجد شد. این بنای تاریخی یکی از زیباترین مکان هایی است که در دوره بیزانس ساخته شده است.

کلیسای ایاصوفیه

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی به عنوان قصری با شکوه در کنار بسفر، توسط سلسله عثمانی تا قرن نوزدهم میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. توپکاپی با معماری اسلامی به همراه نقاشی های زیبای کشیده شده توسط نقاشان مشهور، چشم هر بازدید کننده ای را به خود خیره می کند.

کاخ توپکاپی

بازار بزرگ استانبول

یکی از جاهای دیدنی استانبول که باید حتما به آن سر بزنید بازار بزرگ استانبول است. این بازار بزرگترین و قدیمی ترین بازار جهان به شمار می رود. بازار استانبول از ۶۱ راهرو و بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه متشکل شده و روزانه ۴۰۰ هزار بازدید کننده دارد.

بازار بزرگ استانبول

تنگه بسفر

بسفر نام تنگه ای طبیعی و باریک در شمال غربی ترکیه است. این تنگه یک آبراه بین المللی نیز به حساب می آید. تنگه بسفر ترکیه اروپایی را از ترکیه آسیایی جدا می کند.

کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول و قسمت اروپایی آن واقع شده است. این کاخ در حدود ۴۵ سال مرکز اداری امپراطوری عثمانی بوده و یکی از مهمترین بناهای تاریخی شهر استانبول می باشد.

کاخ دلمه باغچه

برج گالاتا

برج گالاتا یکی از معروفترین بناهای تاریخی در شهر استانبول است. در یک از طبقه های این برج زیبا می توان به نظاره ی کل شهر و ساحل نشست. گالاتا دارای یک رستوران و بار با انواع غذاهای بین المللی است.

برج گالاتا استانبول

خیابان استقلال

خیابان استقلال، خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول است. این خیابان دارای رستوران، کافه، مراکز خرید و مغازه های عتیقه فروشی است. بدون شک زیباترین و پر رفت و آمد ترین خیابان استانبول محل مناسبی برای خرید و سرگرمی گردشگران و توریست ها است.

خیابان استقلال استانبول

حمل و نقل در استانبول

برای گشت و گذار در استانبول می توانید از تاکسی، مترو، اتوبوس، ترامول و کشتی استفاده کنید. همچنین می توانید از موسسات اجاره خودرو، اقدام به کرایه ماشین کنید که در این صورت باید بدانید هزینه یک لیتر بنزین در استانبول ۶.۴۱ لیر است.
هزینه تاکسی در استانبول: اگر برای تردد در استانبول از تاکسی استفاده می کنید باید بدانید که ورودی تاکسی ۴ لیر است و برای هر کیلومتر ۲.۵ لیر باید بپردازید. هزینه تاکسی دربستی در ترافیک نرمال ساعتی ۲۳.۱۰ لیر است.
هزینه مترو در استانبول: قیمت بلیط یکطرفه مترو درون شهری ۲.۶۰ لیر است.
هزینه استفاده از کشتی: برای رفتن به جزایر پرنس باید از کشتی استفاده کنید که هزینه آن تقریبا ۷ لیر برای هر نفر است. همچنین این کشتی ها شمار را به قسمت های آسیایی و اروپایی استانبول برده و در چندین ایستگاه توقف دارند.

غذاهای معروف استانبول

سیمیت

یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین نان های ترکی سیمیت است. این نان حلقه ای شکل با کنجد فراوان پوشیده شده و در همه جای ترکیه پیدا می شود. سیمیت اغلب در خیابان ها و روی چرخ های دستی کوچک فروخته می شود. سیمیت را می توان به عنوان یک میان وعده با پنیر و کره میل کرد.

سیمیت

ساندویچ ماهی ( balik ekmek )

بدون شک دومین غذای خیابانی معروف ترکیه ساندویچ balik ekmek است. این ساندویچ که به عنوان ساندویچ ماهی شناخته می شود در نزدیکی ساحل و زیر پل گالاتا به وفور یافت می شود.

ساندویچ ماهی

لمیکون یا پیتزای ترکی

لمیکون که با نام پیتزای ترکی نیز شناخته می شود یک خمیر نازک به همراه مخلوط گوشت قرمز و گوجه فرنگی است. Lahmacun به صورت لوله ای سرخ شده و با جعفری و آبلیمو سرو می شود.

لمیکون

بورک

بورک نیز مانند سیمیت یکی از انواع نان های ترکیه ای است که به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار می گیرد. بورک در واقع خمیری است که با مواد دلخواه پیچیده می شود و می توان آن را در روغن سرخ کرد یا داخل فر پخت.

بورک
برای آشنایی بیشتر با غذاهای استانبول توصیه می شود به صفحه آن مراجعه کنید.

رستوران های پیشنهادی در استانبول

رستوران اولوس ۲۹: یکی از بهترین رستوران های استانبول به شمار می رود که علاوه بر غذاهای با کیفیت، موقعیت بسیار خوبی دارد و چشم انداز بسیار زیبایی از تنگه بسفر را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
رستوران روملی حصار: این رستوران غذاهای سنتی ترکیه ای را در یک محیط دلنشین به مشتریان عرضه می کند. این رستوران بر روی یک اسکله قدیمی مربوط به دوره عثمانی واقع شده و منظره ی بسیار زیبایی دارد.
رستوران بیتی: یکی از رستوران های قدیمی استانبول است که شهرت بسیاری دارد و انواع غذاهای ترکیه ای را با طعم اصلیشان سرو می کند.
برای آشنایی بیشتر می توانید به صفحه ی رستوران های استانبول مراجعه کنید.

نکاتی که در سفر به استانبول باید رعایت کنید.

۱- با توجه به شلوغ بودن شهر امکان سرقت وجود دارد بنابراین سعی کنید کمتر جلب توجه کنید و مراقب وسایل خود مانند دوربین و تلفن همراهتان باشید.
۲- مدارک و پولتان را در صندوق امانات هتل نگهداری کنید و از حمل آن در شهر خودداری کنید.
۳- از پاسپورت خود کپی تهیه کنید و همراهتان داشته باشید.
۴- آدرس و تلفن سفارت و کنسولگری ایران در ترکیه را به همراه داشته باشید.
۵- هنگام بازدید از آثار تاریخی به تابلوهای راهنما توجه کنید و از دست زدن به اشیا خودداری کنید.
۶- سعی کنید چند جمله ضروری را به زبان ترکی یاد بگیرید. این باعث می شود در برخورد با شهروندان حس صمیمیت بین شما ایجاد شود و خاطرات خوشی برایتان رقم بخورد.
۷- نصب اپلیکشین های تاکسی آنلاین، نقشه ها و اپلیکشن Trafi که مشخص کننده ایستگاه ها و ساعت حرکت وسایل نقلیه عمومی است، شدیدا توصیه می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید